Vid 15:40-tiden på fredagseftermiddagen kom larm om en brand i den allra största kranen i Oxelösunds hamn. Räddningstjänsten var vid kranen tillsammans med hamnpersonal och ganska snart släcktes branden.
– Det var ganska odramatiskt. Det handlade om en kortslutning i en elektrisk komponent i ett ställverk. Det blev lite rökutveckling och vi valde att ta det säkra före det osäkra och kontaktade räddningstjänsten, säger Oxelösunds hamns vd Staffan Thelander.
Branden syntes inte utåt och ingen bebyggelse hotades.
Kranen, som kallas ”Pinglan” i folkmun, är den största Oxelösunds hamn har. Efter branden fick man avbryta arbetet som ufördes med kranen.
– Vi höll på att lossa kol och det arbetet fick vi såklart avbryta. Det kunde återupptas tidigt under lördagsmorgonen efter att bytet av komponenterna var gjort. Det var ingen dyr reparation, fortsätter Staffan Thelander.
PK 481, som kranen egentligen heter, fick också namnet Xiao Ping efter den kinesiska chefskonstruktörens hustru. Nu kallar de flesta kranen, som kom till Oxelösund från Shanghai efter en 83 dygn lång sjöresa, för "Pinglan". Den långa resan berodde bland annat på att man fick ta sjövägen runt Afrika i stället för Suezkanalen.
Det handlar om ett av Oxelösunds tydligaste landmärken med en höjd på 90 meter i upphissat tillstånd. Kranen väger 1 500 ton och kan lyfta uppemot 48 ton.