”Det är en nationell skam och en förolämpning mot brittiska stålarbetare att ignorera dem på det här sättet”, skriver den brittiska tidningen The Mirror som tagit ställning för den inhemska stålindustrin. På sin förstasida torsdagen den 13 july har de rubriken ”Scandal of betrayed workers – British navy.. swedish steel”.
Det hela handlar om ett enormt köp som det brittiska försvarsdepartementet har beslutat att göra till den brittiska flottan. Det handlar om totalt runt 90 miljarder kronor, den näst största affären i Royal navys historia, när åtta nya örlogsfartyg ska byggas. Till vart och ett av dem behövs det runt 4000 ton stål.
Men två tredjedelar av stålet ska enligt den brittiska tidningen köpas från Sverige, trots att Storbritanninen har en lång tradition av ståltillverkning.
– Viss kvalité av stål som behövs i tillverkningen av dessa fartyg, tjocklek, storlek och flata ytor finns inte att hämta någonstans i Storbritannien, säger brittiske försvarsministern Harriet Baldwin till The Mirror.
Hon får mothugg av bland annat Liberaldemokraternas partiledare Tim Farron.
– Med pompa och ståt utlyste regeringen att brittiskt stål skulle användas till stora projekt. Detta har visat sig vara osant. Det är det senaste sveket av arbetare, familjer och samhällen, säger han till The Mirror.
Fackförening Stålarbetarnas ordförande Roy Rickhuss är också kritisk mot regeringen och menar att brittiskt stål biter bra.
– Det brittiska stålet är bland det bästa i världen och regeringen borde använda detta nya projekt för få igång stålindustrin igen, säger Rickhuss till The Mirror.
Om man skulle gissa sig till vilken svensk ståltillverkare som skulle kunna slå brittisk stålindustri på fingrarna i ett sådant här projekt är det svårt att inte vända blicken mot SSAB i allmänhet och Oxelösunds specialstålstillverkning i synnerhet. Men SSAB:s kommunikationschef Viktoria Karsberg har inga besked att ge.
– Jag kan inte komentera vilka kundkontrakt vi har. Det jag kan säga är att Storbritannien är en liten marknad för oss, med mindre än tre procent av vår totala försäljning.
Vilken annan svensk ståltillverkare skulle kunna göra en sådan här leverans?
– Det vet jag inte. Jag kan inte gå in närmare på det här, säger Karsberg.
SSAB:s divisionschef P-O Stark är också förtegen.
– Vi kan inte kommentera enskilda order. Om vi kommunicerar en leverans gör vi det gemensamt med kunden, det är en del av vår affärsuppgörelse, säger han.
2015 skrev The Mirror en artikel på ett liknande tema, att regeringen misslyckats med att använda brittiskt stål till flera stor aförsvarsbeställningar. Där pekades SSAB ut som en av leverantörerna av stål till tre av den brittiska flottans nya fartyg.