– Det har bara blivit mer och mer trafik här på Föreningsgatan. Det är många lastbilar mest hela tiden och många personbilar när det är skiftbyte på SSAB, säger Maria Lundgren, som också ser ett stort bekymmer i att många av bilarna på Föreningsgatan bryter mot hastighetsbegränsningen, som är 40 kilometer i timmen på större delen av gatan. På en sträcka förbi D-skolan är hastigheten 30 kilometer i timmen.
Det bor många barnfamiljer längs Föreningsgatan och barn rör sig ofta längs gatan och korsar den när de ska till och från D-skolan, säger Maria Lundgren.
Maria Lundgren framhåller att den tunga trafiken till och från SSAB ska använda Aspaleden som mycket som möjligt. Så fungerar det dock inte i praktiken, menar hon.
– Man kan inte ha fönstret öppet i sovrummet, det kommer in avgaser då, säger Maria Lundgren, och tillägger att trafikbuller och avgaser också ofta upplevs som störande när hon och grannarna sitter ute i trädgården, även om den ligger på baksidan av bostadshuset, sett från Föreningsgatan.
Under våren 2013 byggdes Föreningsgatan mellan Esplanaden och Aspaleden om, så att cykelbanan längs gatan fick en tydlig refugavskiljning mot körbanorna. Därigenom blev även körbanorna något avsmalnade, vilket normalt har en hastighetsdämpande effekt på biltrafiken, säger Emma Rönnbäck, trafikingenjör i Oxelösunds kommun.
Någon sådan dämpning har dock inte Maria Lundgren noterat sedan Föreningsgatan byggdes om förra året, betonar hon.
Problemet med att mycket tung trafik använder Föreningsgatan är inget nytt, konstaterar Emma Rönnbäck och tillägger att kommunen med jämna mellanrum får synpunkter på just den situationen. Hon säger att det är en svår fråga att komma till rätta med och att det inte är möjligt att helt förbjuda tung trafik på Föreningsgatan. Bland annat då trafiken till Cefast-området måste använda Föreningsgatan som tillfartsväg, förklarar Emma Rönnbäck.
Kommunen har en bra dialog med SSAB och andra berörda företag om trafiksituationen, menar Emma Rönnbäck. Företagen gör vad de kan för att föra ut budskapet att den tunga trafiken så mycket som möjligt ska använda Aspaleden, menar hon.
Lena Westerlund, informatör på SSAB i Oxelösund, säger att man där har uppfattningen att den tunga trafiken på Föreningsgatan egentligen inte är SSAB:s, utan att det mer handlar om företagen vid Cefast-området.