Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg blir märkbart upprörd när han hör om olyckan som oxelösundaren Micael Söderström råkat ut för. Han anser att en sådan situation gör att färre vågar cykla. Något som då bidrar till både sämre folkhälsa och sämre miljö.
– Vi lever i ett samhälle som har prioriterat bilismen i 70 år och vi måste tänka om där. Det finns en stor samhällsvinst med varje cykel och en samhällsförlust med varje bil. Ju fler vi ger modet att cykla, ju snabbare ställer vi om, säger han.
Hasselberg tycker att det handlar både om att bromsa den globala uppvärmningen som IPCC:s senaste rapport berör och samtidigt om att förbättra folkhälsan. Att sitta still är det farligaste man kan göra. De bilister som inte redan har börjat visa hänsyn behöver gör det nu för att fler ska våga cykla, fortsätter han.
– Bilismen har lett oss till en ekologisk katastrof och många trafikskadade. En sak som kan göras för cyklisterna är att sänka hastigheten i städerna till högst 30 kilometer i timmen.
Han ser dock inte situationen som nattsvart.
– Trots att cyklingen gått upp mycket under 2020 har olyckorna egentligen inte ökat.
Hasselbergs råd till cyklister är att ta sin plats i trafiken, följa trafikreglerna och vara tydlig med vad de ska göra. Hålla ut handen när de ska svänga och använda sina 1,5 meter av vägen.
– Och att i sin tur visa hänsyn till fotgängare, speciellt om man cyklar på en stig i skogen.