Hon skickade in ett medborgarförslag till kommunen redan förra året och fick svaret att kommunen skulle undersöka sträckan. Men hon är besviken över responsen.
– Det har inte hänt någonting, säger Sara Palmedal, som regelbundet cyklar från hemmet i Frösäng till jobbet på Björntorps äldreboende.
Hon har själv varit nära att bli påkörd flera gånger, särskilt vid motorvägspåfarterna.
– Det har hänt att bilar som kommer nerifrån järnverket inte ser cyklisterna. Jag har varit tvungen att tvärnita eller svänga undan flera gånger.
Även 84-årige Bertil Bellstam, som är en flitig användare av bron, har hört av sig till kommunen och varnat för riskerna. Han menar att det blir trångt att cykla på bilvägen längs trottoarkanten, särskilt när lastbilar passerar mot järnverket eller Truckstop. Dessutom finns det flera djupa brunnshål vid kanten som gör att man måste cykla mitt i vägen.
– Kommer man en mörk kväll och det regnar, då ser man inte de här. Kör du ner i den här då stjälper cykeln, säger Bertil Bellstam.
På kommunens hemsida finns en cykelbana utritad på bron, men inga skyltar indikerar någon cykelväg, och varken Palmedal eller Bellstam har uppfattat att det skulle röra sig om en kombinerad gång- och cykelbana på trottoaren.
– Om de vill att cyklisterna ska hålla sig på trottoaren måste de fasa så att man kommer ner och upp, för det är så höga trottoarkanter, säger Sara Palmedal.
Den tillförordnade miljö- och samhällsbyggnadschefen Nils-Erik Selin är medveten om behovet och lovar att se över frågan.
– Om det upplevs som otryggt att cykla över motorvägen måste vi göra någonting, men vi har inte budget för det i år, säger Selin.
Tills säkerheten höjs fortsätter bron att utgöra en fara för cyklisterna.
– Jag vet inte hur man ska ta sig till Björntorp på ett säkert sätt. Framför allt tänker jag på hemtjänstpersonalen som har sina lokaler på Björntorp och har sitt arbetsområde i Frösäng. De cyklar ju den här sträckan flera gånger på ett arbetspass, säger Sara Palmedal.