De flesta av D-skolans brister åtgärdade

Ett engagerat lagarbete har resulterat i stora positiva förändringar på D-skolan, sett till läget i våras då Skolinspektionen kritiserade skolan på en rad punkter.

d-skolan-2.JPG

d-skolan-2.JPG

Foto:

OXELÖSUND2015-12-22 18:02

Christer Lindahl, rektor på D-skolan, är nöjd med det som hänt hittills.

Det som Skolinspektionen i våras slog ner på var bland annat att det, enligt både elever och lärare, rådde en otrygg och orolig miljö på D-skolan.

Kritiken handlade även om bristande styrning och utveckling av skolans verksamhet, samt brister i undervisningen i svenska som andraspråk, elevhälsoarbetet och lärarbehörigheterna.

När Christer Lindahl inför höstterminens start engagerades som tillförordnad rektor för att åtgärda de punkter som Skolinspektionen kritiserat satte han upp en lista med nio utvecklingsmål, som skulle vara uppnådda vid terminens slut.

De flesta målen är redan i hamn, konstaterar Christer Lindahl, och visar ett diagram där två avstämningar med eleverna under terminen är redovisade. En tredje avstämning ska göras efter höstterminens slut.

Exempel på de genomförda åtgärderna är att skolan nu har två lärare som undervisar i svenska som andraspråk och att alla lärare på skolan är behöriga. Ett elevhälsoteam är också etablerat, berättar Christer Lindahl.

– Jag är nöjd med hur utvecklingen på skolan varit hittills, förklarar Christer Lindahl, men tillägger att ett par av målen inte är uppfyllda, enligt avstämningarna. Bland annat då arbetsro i klasserna, som kan bli bättre, liksom nollvisionen ifråga om mobbning.

– Ingen skola i landet har noll ifråga om mobbning, men vi kan gärna bli den första, säger Christer Lindahl.

Christer Lindahl betonar starkt att det framgångsrika arbetet på D-skolan under höstterminen är resultatet av ett gott lagarbete, där både lärare och elever är engagerade.

– Jag kan inte åstadkomma en förändring på egen hand, men jag kan vara ett gott föredöme, säger Christer Lindahl om sin roll i utvecklingsarbetet på skolan.

Christer Lindahl berättar att han tror mycket på delaktighet kring arbetet på D-skolan, vilket även omfattar föräldrarna till skolans elever. För att få en bättre dialog med föräldrarna har man börjat bjuda in till cafékvällar, vilket fått ett positivt gensvar.

Från början var Christer Lindahls konsultuppdrag på D-skolan tänkt att vara tidsbegränsat, i avvaktan på att en ny rektor skulle hinna anställas. Men, allt eftersom terminen fortskred kände Christer Lindahl mer och mer för skolan, sökte själv tjänsten som D-skolans rektor och fick jobbet.

– Jag blev kär i skolan och ville vara kvar här, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!