Dödsolyckan i hamnen: Hamncheferna förnekar brott

Rättegången efter olyckan i hamnen där en arbetare omkom pågår för fullt. Oxelösunds hamn – och de båda åtalade cheferna – förnekar att det ska ha skett ett arbetsmiljöbrott.

Den hamnarbetare som senare avled hittades medvetslös på en spiraltrappa på fartyget Declan Duff. Bilden är från polisens rekonstruktion.

Den hamnarbetare som senare avled hittades medvetslös på en spiraltrappa på fartyget Declan Duff. Bilden är från polisens rekonstruktion.

Foto: Polisen

Oxelösund2020-10-05 19:10

I mars 2018 inträffade en dödsolycka på ett kolfartyg vid Oxelösunds hamn. Två chefer vid Oxelösunds hamn samt själva företaget är åtalade för arbetsmiljöbrott. Bland annat handlar det, i de två chefernas fall, om vållande till annans död. De båda cheferna förnekar dock brott.

– Min klient förnekar att han gjort sig skyldig till något brott. Sedan är det naturligtvis en mycket tragisk händelse, men vi menar att det inte går att förklara med någon oaktsamhet eller vårdslöshet från min klients sida. För att det ska bli en fällande dom måste åklagaren kunna visa det, säger Tomas Nilsson som är försvarsadvokat till en av cheferna.

Hans klient hade rollen som områdeschef vid tidpunkten för olyckan. I åtalet står det bland annat att "NN har av grov oaktsamhet eller av oaktsamhet åsidosatt vad som har ålegat honom enligt arbetsmiljölagen till förebyggande av ohälsa och olycksfall och har härigenom orsakat hamnarbetarens död".

Nilssons klient var inte på plats i hamnen vid olyckskvällen.

– Han var inte i tjänst under den här veckan. Åtalet handlar om det förebyggande arbetet som ska göras och vi menar att det har funnits ett väldigt ambitiöst arbetsmiljöarbete i hamnen innan den här olyckan skedde, säger Tomas Nilsson.

– När sådant här inträffar försöker man alltid göra saker bättre, men det är inte likhetstecken med att man har varit slarvig och vårdslös innan olyckan, fortsätter han.

Anders Lorentzon är advokat dels åt hamnbolaget, dels åt den andre chefen som fungerade som avdelningschef under tiden för olyckan.

– Hamnen bestrider åtalet om företagsbot. I korthet är inställningen att det inte begåtts något oaktsamhetsbrott som brutit mot arbetsmiljölagens bestämmelser och det gäller både bolaget och min klient, säger Lorentzon.

Avdelningschefen var inte heller i tjänst i hamnen under kvällen då olyckan skedde.

– Det var ett nattskift med den struktur och ledning som man har på natten. Vi är i stort sett överens med åklagaren om att det har bedrivits ett arbetsmiljöarbete. Han tycker inte att det har varit bra, men det tycker vi, säger Lorentzon.

Avdelningschefen "har underlåtit eller brustit i att tillse att arbetsförhållandena undersöktes och analyserades samt att riskerna i arbetet på fartyget Declan Duff bedömdes", står det bland annat i åklagarens stämningsansökan.

Karta: Oxelösunds hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!