Dödsolyckan i Oxelösunds hamn: Nu är rättegången över

Försvaret och åklagaren är djupt oense om vad – och vem – som bär skulden för en hamnarbetares död.

"Det är lätt att skjuta en kille i tjänsteleden som inte haft rätt förutsättningar", säger kammaråklagaren Jan Olof Andersson.

"Det är lätt att skjuta en kille i tjänsteleden som inte haft rätt förutsättningar", säger kammaråklagaren Jan Olof Andersson.

Foto: Peter Alexis

Oxelösund2020-11-04 19:21

Dödsolyckan i Oxelösunds hamn i mars 2018 har haft ett långt efterspel. Flera utredningar har gjorts och rättegången har pågått vid Nyköpings tingsrätt sedan i september. Den 4 november var dock den sista rättegångsdagen, bland annat med försvarets slutpläderingar.

– Bolaget bestrider företagsboten. Vi menar att man haft ett aktsamt arbetsmiljöarbete med ordentliga riskbedömningar. Vi har kommit fram till att skyddsåtgärderna varit robusta och stabila – om de hade använts, säger Anders Lorentzon, som är advokat dels åt Oxelösunds hamn, dels åt en av de två chefer som också åtalats.

Det var under fredagskvällen den 16 mars 2018 som en hamnarbetare gick ner i ett syrefattigt utrymme ombord på fartyget Declan Duff som fraktade kol. Mannen, som var i 20-årsåldern, förlorade medvetandet och hittades senare av sina arbetskamrater, fördes till Karolinska sjukhuset och dödförklarades dagen därpå. Några av hans kollegor som försökte rädda honom skadades. Oxelösunds hamn krävs på en företagsbot på fem miljoner kronor.

Det som Lorenzon syftar på är att arbetaren inte ska ha fått rätt utbildning.

– Det fanns en organiserad utbildningsmodell som han inte hade hunnit gå. I och med att han inte gjort det var det ett misstag att ta in honom på det här skiftet. Han skulle ha varit bättre utbildad för att jobba med de här arbetsuppgifterna. Om det är någon som har gjort något fel så är det den som tog in honom på det här arbetspasset, säger han.

Kammaråklagaren Jan Olof Andersson har, föga förvånande, en annan syn på saken.

– Det är inte så himla enkelt. För det första krävs det ett grundskydd för alla som arbetar och besöker en sådan här båt. Ett skydd för att man inte av misstag ska kunna gå ner i en sådan här lucka och behöva omkomma. Det skydd som har funnits har inte varit tillräckligt, säger han.

– Om alla haft gasvarnare på sig, om det suttit en varningsskylt på manluckorna eller om någon låst dem, då hade inte den här olyckan inträffat. Det fanns stora brister i organisationen. De här killarna har i princip arbetat utan skydd över huvudtaget.

Andersson är även kritisk till att Lorentzon pekar ut en tjänsteman vid Oxelösunds hamn, som inte är en av de åtalade.

– Det är lätt att skjuta en kille i tjänsteleden som inte haft rätt förutsättningar. Det här skyddet skulle ha funnits oavsett.

Domen kommer att offentliggöras den 2 december.

Karta: Oxelösunds hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!