Under torsdagseftermiddagen kom Nyköpings tingsrätts dom efter olyckan då en hamnarbetare omkom ombord på en kolbåt i Oxelösunds hamn i mars 2018. Oxelösunds hamndömdes att betala en företagsbot och en av de åtalade hamncheferna dömdes för arbetsmiljöbrott – vållande till annans död.
Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn berättar att företaget just nu håller på att analysera domen.
– Huruvida vi kommer att överklaga eller inte behöver vi diskutera vidare. Vi kan konstatera att domen inte överensstämmer med det som vi anfört i försvaret, det vill säga att vi nekar till brott. Arbetsmiljöarbetet är enormt viktigt för oss och tingsrätten lyfter också fram det arbetet som görs i bolaget. Vi beklagar djupt att olyckan kunde hända trots att det fanns regler och rutiner för att undvika situationen, säger Heilborn.
Den dömde hamnchefens advokat Tomas NiIsson vill avvakta med att kommentera domen.
– Jag kommer att rådgöra med min klient på måndag. Då får vi diskutera om vi ska överklaga eller inte, säger han.
Kammaråklagaren Jan Olof Andersson anser att olyckan hade kunnat undvikas.
– Jag kan konstatera att tingsrätten delat min bedömning om att den nu dömde hamnchefen haft arbetsmiljöansvar. Domen är välskriven, även om jag inte delar alla slutsatserna. Som jag det framgick när jag pläderade, så anser jag att den andre hamnchefen har ett indirekt ansvar. Han har fått varningssignaler och borde ha kontrollerat dem, det har han inte gjort, säger Andersson.
Andersson håller inte med tingsrätten om att en av hamnarbetarna som gick ner i den syrefattiga lejdaren för att försöka rädda den hamnarbetare som sedan omkom, bara blev utsatt för en ringa skada.
– Han springer rätt ner här och blir utslagen. En annan kille som går ner efteråt hittar honom avsvimmad, men lyckas till slut få liv i honom med hjälp av en evakueringsmask och får upp honom på däck igen. Att det tillståndet skulle röra sig om en ringa skada håller jag inte med om.
Andersson menar att det här rör sig om ett av de farligaste jobben man kan ha i Sverige.
– Det har varit massor av olyckor i Sverige och framför allt utomlands genom åren. Samtidigt finns det så enkla åtgärder för att komma tillrätta med det. I dag arbetar hamnen på ett helt annat sätt än när olyckan skedde. Risken är mycket mindre att det här kommer att hända igen.