– För LNG-terminalen så har vi nu tillstånd och det har vunnit laga kraft. Därmed har sista instans passerat och inga fler möjligheter att överklaga finns, säger Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn.
Tillståndsärendet för den planerade naturgasterminalen i Oxelösunds hamn har pågått i flera år. Först är tanken att den ska fyllas med fossil naturgas, men på sikt biogas. Det är ingen ofarlig verksamhet att hantera den mycket brandfarliga gasen. Bland annat har ett flertal boende i Gamla Oxelösund, som ser ut att få terminalen nära sina hem, överklagat till flera instanser.
Nu är dock ärendet avgjort av Mark- och miljööverdomstolen och Oxelösunds hamn har fått sitt miljötillstånd för naturgasterminalen.
– Vi har också bygglov för tanken. Alla legala processer är därmed passerade, fortsätter Heilborn.
Enligt Heilborn är det nu upp till dem själva hur processen ska fortsätta.
– Samtidigt så utvärderar vi affärsperspektiven framåt. Därmed så finns inget datum för byggstart ännu, men vi är väl inom tidsgränser för att klara framtida leveranser som behövs för SSAB:s omställning, även om vår tillståndsprocess tog väsentligt längre tid än förväntat.
Finns det någonting som kan göra att det här inte blir av?
– Det finns såklart alltid en risk, men det här hänger ihop med bränslet som behövs till SSAB och de behöver det på ett eller annat sätt. Det här är en stor investering för oss. Från det att vi började planera för terminalen så har prognosen för vad det kommer att kosta gått upp – och inte så lite heller. Nu beräknas naturgasterminalen kosta ungefär en miljard och i det ingår även en renovering av kajplats 11, längst österut i hamnen.
En miljard kronor kan jämföras med företagets omsättning 2020, som var drygt 400 miljoner kronor.
Klarar ni av investeringen själva?
– I och med att prognosen gått upp så är det en av de saker som vi utvärderar nu, hur terminalen ska finansieras. Det kan vara lämpligt att ha någon med sig någon i det här projektet. Det är det vi utvärderar nu och sedan ska det presenteras för styrelsen som är de som måste ta det slutgiltiga investeringsbeslutet.
Enligt Heilborn så behöver de sätta spaden i jorden i vinter för att ha lite marginal till godo på slutet.
– För att det här ska matcha SSAB:s behov är det tänkt att terminalen ska stå klar vid halvårsskiftet 2024.