Det har varit ett något tuffare år än vanligt för Ellens besättning. En del seglingar har fått ställas in på grund av coronakrisen men eftersom barn anses mindre smittsamma än vuxna har de ändå lyckats ha bokade turer och kolloseglingar under sommaren.
– Två öppna passagerarseglingar i Stockholm från vår hemmabrygga under nationaldagshelgen. Vi hade fler inplanerade men de blev inställda av coronaskäl, säger Peter Rundström, som är skeppare på segelfartyget Ellen.
De är försiktigare med bokningar till hösten och avvaktar för att se hur läget blir då.
– Vi tar det lugnt med öppna seglingar i år, annars brukar vi försöka få in flera. I höst får vi se, vi har en som vi har planerat, säger Peter Rundström.
Stiftelsen S/Y Ellen går dock inte på knäna. De håller fortfarande seglingar som kräver förbokning så det inte blir för många passagerare. De lyckas också hålla sig sysselsatta med annat på fartyget, som behöver underhållas regelbundet.
– Vi har fått tid för lite underhållsarbete vi inte brukar hinna med. Jag ska inte säga att vi kommer göra ett lyckat år men vi blöder inte om man säger så, säger Peter Rundström.
Fartyget Ellen byggdes i Danmark år 1898 och hette från början William. Namnbyte får bara ske vid särskilda former, eftersom det annars ska föra med sig otur. Ellen fick sitt nya namn under ett ägarbyte, när hon flyttade till Sverige och då ska det vara säkert att byta namn på båten.
– Men det var ändå en hon då. Det är bara bogserbåtar och isbrytare som är han, säger Peter Rundström.
Trots sin höga ålder är Ellen en av de mest moderna fartygen av sin typ. Under 40- och 50-talet, efter andra världskriget började lastbilar ta över leveranserna och segelfartygen var inte lika lönsamma. Idag finns det någonstans mellan 20 och 50 segelfartyg av samma typ som Ellen.
– De kallades för östersjöns gråsparvar, det drällde av dem förr, det har funnits tusentals. Det här är höjden av flera tusen års utveckling, sedan tog olja och diesel över. De hade andra förutsättningar förut men de var inte dumma, säger Peter Rundström.
Idag är det ett 20-tal passagerare som åker med på seglingen, det är en blandad skara av både stora och små. Dagsseglingen tar några timmar och
– Jag är nervös för att piraterna ska kapa båten, säger Gustav Karlsson, 6.