KAN DU LOVA?
Inför valet 2018 frågade en väljare om partierna i Oxelösund kan lova att rusta upp cykelvägen mellan Oxelösund och Nyköping. Alla partierna var eniga om att vägen borde förbättras under kommande mandatperiod. Men cykelsträckan mellan städerna har fortfarande inte rustats upp.
– Jag vet inte om det är planerat från politiskt håll men från oss som jobbar med gatorna är det högt på önskelistan. Jag cyklar själv så jag vet att den vägen är i behov av att rustas upp, säger Kent Börjesson, gatuingengör på Oxelösunds kommun.
Liberalerna tyckte att det var nödvändigt när allt fler cyklar mellan städerna.
– Jag kan vara ärlig och säga att det här inte är en fråga som vi har drivit aktivt och jag har inget bra svar på varför. Det har väl ramlat mellan stolarna, men vi har all anledning att ta upp frågan igen, säger Klas Lundbergh, gruppledare för Liberalerna.
Centerpartiet svarade att de gärna ser att fler cyklar och därför kommer att arbeta för så bra cykelvägar som möjligt. Men inte heller de har drivit frågan.
– Det dyker ju upp frågor i politiken hela tiden och då kan sådant man tidigare sagt få stå tillbaka för andra frågor. Det kanske är det som har hänt här, säger Bo Höglander, gruppledare för Centerpartiet.
Socialdemokraterna besvarade aldrig frågan 2018 men säger att de arbetar med frågan och att Trafikverket är den främsta bromsklossen.
– Det är inte bortglömt men vi måste samordna med Trafikverket eftersom att delar av sträckan tillhör dem. Det är nog de som tar tid på sig, det är inget snabbt maskineri det där inte, säger Tommy Karlsson (S), ordförande i Miljö- och Samhällsbyggnadsnämnden.
Oppositionsråd Dag Bergentoft (M) delar den bilden.
– Det vi kan göra som kommun är att uppmana Trafikverket att göra om beläggningen. Inne i Oxelösund har vi varit överens om att lägga väldigt mycket pengar på att asfaltera gator och cykelvägar. Där har kommunen tagit krafttag, säger Dag Bergentoft.
Enligt Trafikverket prioriteras vägar utifrån behov och storlek.
– Vi har en så kallad nationell underhållsstandard som vi utgår ifrån när vi prioriterar våra åtgärder. Troligtvis har man bedömt att den här sträckan klarar underhållsstandarden helt enkelt. Men det är en bedömning vi gör varje år så det kan komma att ändras, säger Nancy Häggkvist, enhetschef på underhåll på Trafikverket.