Fajten fortsätter om malmtransporterna

Trafikverkets utredare är inte lika övertygade som gruvbolagen och hamnen om att Oxelösund är bästa alternativet för malmtransporterna från Bergslagen. Snart ska saken utredas igen.

Oxelösund2014-05-27 06:26

– Jag kan hålla med om att Oxelösunds hamn är bra men järnvägen dit har inte kapacitet, säger Lotten Herrman, långsiktig planerare på Trafikverket.

Förra veckan berättade SN att gruvbolaget Nordic Iron Ore stegar framåt och räknar med att skicka de första malmtågen till Oxelösund om ett och ett halvt år. Samtidigt förbereder sig Oxelösunds hamn på att ta emot transporterna. Företagen utgår från att Trafikverket inte kommer se något annat alternativ än att rusta upp TGOJ-banan när det väl kommer till kritan.

Men på myndighetens ritbord är både Uddevalla, Gävle och Mälaren fortfarande högst aktuella alternativ. Mot slutet av sommaren drar en ny utredning igång som ska jämföra effekterna av de olika vägarna. Samma sträckor utreddes när Trafikverket tog fram en underlagsrapport förra året.

Varför behövs en utredning till?

– Det handlar om insatser på flera miljarder. Innan vi kan ta så stora beslut behöver vi göra en grundligare utredning, säger Lotten Herrman.

Trafikverket ska till exempel undersöka hur alla samhällen som järnvägen går igenom påvekas när fullastade malmtåg rullar genom stan, och vad det kostar att hålla oväsendet nere. Längs sträckan finns också flera korsningar som måste bli säkrare om trafiken ökar.

– Där har vi bara gjort en grov inventering och vi behöver bättre koll, säger Herrman.

Hon räknar med att utredningen tar ett år. Den blir i så fall klar några månader före Nordic Iron Ores tilltänkta start. Sörmlands landshövding Liselott Hagberg har tidigare tagit strid för Oxelösunds hamn tillsammans med regionförbundets ordförande Viking Jonsson (S). Hon tror att det väger tungt att Oxelösund tidigare omnämnts som förstahandsalternativ tillsammans med Gävle i regeringens förlag till nationell transportplan. Viking Jonsson ser för sin del inget annat alternativ än Oxelösund.

– Trafikverket är ålagt att utreda andra banor men i de diskussioner vi har haft finns bara ett enda huvudalternativ och det är TGOJ-banan. Sen kan man säkert hitta billigare investeringar till Uddevalla, men då krävs större kostnader i hamnen i stället, säger han.

Hur kommer ni driva frågan framöver?

– Vi kommer bevaka arbetet med regeringens mineralstrategi och gruvnäringen och absolut stå på tå när brytningen blir aktuell. Det är viktigt att vi är tydliga med att Oxelösunds hamn är redo och jag kommer vara den första att ta initiativet till att bjuda hit infrastrukturministern för att besöka hamnen igen, säger Liselott Hagberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om