Global Carrier skulle seglat från Oxelösund klockan 14.30 på onsdagseftermiddagen. Men en kvart innan avgång kom beskedet: båten är försatt i kvarstad av kronofogden och får inte lämna hamnen.
– Jag kan tänka mig att det är det andra fartygets försäkringsbolag som vill att båten ska ligga kvar för att säkra betalningen för skadorna, att de tar på sig skulden, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds hamn.
Beloppen är så pass stora att rederierna vill ha glasklara garantier för att ingen försvinner, menar han.
– Det är väl ett sätt att umgås i branschen. En 75 000-tonnare med en reva i skrovet är inte småpengar, och till det kommer liggetiden. Det här är internationell sjöfart med internationella parter som inte känner varandra. De vill väl säkra att de inte sitter kvar med Svarte Petter.
Kvarstad är relativt ovanligt, men har förekommit tidigare i Oxelösunds hamn.
– Fast då handlade det om fartygscharter, säger Erik Zetterlund.
Ulf Bäckman, driftchef i hamnen, berättar att det kan bli problem för hamnen om båten måste ligga kvar länge.
– De närmsta två dagarna är inget problem, men sedan är det många fartyg på väg in. Men man kan få flytta fartyg som ligger i kvarstad, till och med till en annan hamn. Men jag tror inte att det här blir så långvarigt, det sägs att försäkrigsbolagen är nära att komma överens, säger Ulf Bäckman.
Fartyg fick inte lämna Oxelösund
Global Carrier, som kolliderade med en kolbåt i Oxelösunds hamn i helgen, fick inte lämna Oxelösund på onsdagen som planerat. Fartyget är försatt i kvarstad för att säkra betalningen för skadorna på kolbåten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!