Fler tunga transporter i sommar

För första gången på nästan tre år är båda masugnarna på SSAB i Oxelösund i gång. Sommarens högtryck gör att fler godståg än vanligt kommer dunka fram mellan Oxelösund och Nyköping.

Foto:

Oxelösund2015-04-04 07:54

I stället för det vanliga produktionsstoppet blir det extra mycket att göra på SSAB i sommar. Masugnen i Luleå ska renoveras och Oxelösund täcker upp med både stora masugnen Heta Greta och den mindre, som kallas Ronja.

De extra stålämnen som produceras fraktas upp till Borlänge för valsning. Mattias Frisk på Green Cargo räknar med att åtta tåg kommer passera varje dag längs gamla TGOJ-banan. Det är en ökning med 14 tåg i veckan.

– De flesta tågrörelserna kommer ske mellan åtta och tio på förmiddagen. Det innebär att bommarna kommer vara nere oftare vid till exempel Stjärnholm, säger han.

De extra godstransporterna rullar från början av juni till slutet av augusti. Eftersom tågen är tyngre än vanligt och även kan bli riktigt långa, får man vara beredd på att vänta extra länge innan alla vagnar passerat.

– Vid de övergångar som inte har bommar ökar naturligtvis risken nu när det blir fler tåg. De allra minsta övergångarna är nästan obevakade och det är ofta där olyckor händer, säger Frisk.

Även transporterna av farligt gods ökar i sommar. När stålproduktionen trappas upp behöver SSAB mer gasol och avsvalningskarbid, som fraktas dit med godståg. Mattias Frisk räknar med otaliga timmar övertid för Green Cargos personal.

– För oss är sommaren den sämsta perioden att få de här ökningarna, eftersom det kommer mitt i semestrarna. Men det kan ju inte SSAB ta hänsyn till. Vi lånar in personal från andra orter och har anställda som avstår semester under sommarmånaderna för att få det att gå ihop.

Texten har uppdaterats då det förekom fel angående antalet tåg som kommer att passera på TGOJ-banan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om