Följer Migrationsverkets regler för mat

Rajender Singh, som driver Hotell Ankaret, säger att han är medveten om att det finns synpunkter på maten som serveras till de asylsökande, men han förklarar att man följer Migrationsverkets regler för maten fullt ut.

Foto:

OXELÖSUND2015-11-01 11:37

– Jag tycker det är bra mat vi erbjuder och vi gör vårt yttersta för att alla ska trivas här, säger Rajender Singh.

Svårigheten med att ge besked om det kött som serveras till måltiderna är halal-slaktat eller inte beror på att den informationen inte lämnas av grossistfirma som levererar råvarorna till Hotell Ankaret, berättar Rajender Singh.

Synpunkterna från asylsökande om att de inte kommer åt att tvätta beror på att en del personer inte passat sina tvättider och i stället tagit andras tider, vilket skapat konflikter, säger Rajender Singh. Tvättstugan är öppen alla dagar i veckan, betonar han, och berättar att man justerat schemat för tvättider så att stora barnfamiljer får utökad tvättid.

– När det är 120 personer som bor tillsammans på det här sättet kan man inte alltid tillfredsställa alla samtidigt, tillägger Rajender Singh.

– Det är inte helt ovanligt med klagomål på maten när det kommer nya asylsökande. De kommer från en helt annan matkultur och är inte vana vid den mat som serveras, säger Aram Barawe, enhetschef vid Migrationsverket i Flen, och menar även att många frågor kring maten går att lösa med lite kommunikation med ledningen för asylboendet.

Aram Barawe berättar att Migrationsverket normalt besöker varje asylboende en gång i veckan för att kontrollera att allt fungerar som det ska, men att man i nuläget, med många nya asylboenden öppnade, bara hinner besöka boendena varannan vecka.

– Men vi håller på att rekrytera personal och meningen är att vi så snart som möjligt ska återgå till att besöka boendena varje vecka, säger Aram Barawe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om