Lars Einar berättar att han, som boende i Vallsundsområdet norr om Jogersösundet, under en lång rad år sett en utveckling av sjötrafiken i sundet mot ett växande antal snabbgående motorbåtar, ofta i kombination med vattenskidåkning, och vattenskotrar. Sundet är ett populärt tillhåll för sådan båttrafik på grund av det skyddade läget, menar Lars Einar.
– Sundet har blivit en olaglig passage och lekplats för många vattenskotrar, de får bara framföras i farleder, säger Lars Einar och tillägger att det sommartid även förekommer tester av tävlingsbåtar i Jogersösundet, som körs i uppskattningsvis 30 till 50 knop.
I dag är det fri fart för sjötrafiken i Jogersösundet fram till en punkt precis innan Jogersöbron, där hastigheten är begränsad till fem knop. Lars Einar menar att det finns flera goda skäl till att begränsa hastigheten i hela Jogersösundet till fem knop och har föreslagit länsstyrelsen att femknopsskylten vid Jogersöbron ska flyttas till Jogersöns nordvästra udde, alternativt till det lilla skär som ligger mitt i sundet.
En ska som oroar Lars Einar är säkerheten för alla som vistas i vattnet i Jogersösundet och som utsätts för snabbgående motorbåtar och vattenskotrar under sommarsäsongen.
– Ingen hänsyn tas till badande barn, brädseglare, kanotister, fiskare, förtöjda båtar och flytbryggor. Eller till boende vad gäller ljudnivån. Många turister i hyrda kajaker paddlar runt Jogersö och ska då trängas med de snabba båtarna och kanotklubben har många träningar i sundet, säger Lars Einar.
Dessutom, tillägger Lars Einar, är vågsvallet från de snabba båtarna en olägenhet för de som vistas på bryggorna längs sundets stränder eller i förtöjda båtar. Vågsvallet skadar även flytbryggor, säger han.
– Den snabba båttrafiken i Jogersösundet stör också det rika fågellivet, det finns många fågelarter, exempelvis gråhäger, som häckar längs stränderna här, säger Lars Einar.
Vattenkvaliteten i sundet påverkas också av båttrafiken, menar Lars Einar. Sundet blir långsamt grundare och det i kombination med en slammig botten gör att vattnet sommartid inte är klart en enda dag, säger han.
– Många båtar går vid lågvatten med propellrarna i det översta bottenskiktet. När de snabba båtarna vänder inne i den grundaste delen av sundet river de upp mängder av skovor med bottenlevande alger, något som gör vattnet oangenämt för bad, säger Lars Einar.