SN har tidigare skrivit om frågan som redan har varit uppe på bordet vid flera tillfällen de senaste åren. Det är fortfarande ovisst vilken svensk hamn som vinner Bergslagens malmtransporter. Utöver Oxelösund är hamnarna i Gävle, Västerås och Köping aktuella. Varje område har olika för- och nackdelar, säger Christer Karlsson, projektledare på Trafikverket.
– Vi tittar på hamnarnas förutsättningar att ta hand om fler transporter. Vi väger ihop vilka möjligheter och svårigheter som finns för att transportera malm från Bergslagen med tåg till de här fyra hamnarna för att välja ut en av dem, säger Christer Karlsson.
Tanken är att tågen ska kunna ta mer malm per transport i framtiden, men fullt utvecklat kommer det inte att vara förrän om tjugo år. Den största utmaningen är att hitta lämpliga sträckor som kan hantera kapaciteten. Dagtid är det trångt på spåren när folk pendlar till jobbet, samtidigt som människor som bor längs spåren kan störas av buller och vibrationer om godstrafiken kör nattetid.
Slutrapporten, med förslag på ställningstagande, beräknas bli klart i slutet av året, men Trafikverket kan i dag inte säga något om kostnaderna för planerna.
– Det går inte att säga, men en sak är säker: För att kunna öka belastningen på banan behövs det mycket insatser.
Erik Zetterlund, vd på Oxelösunds hamn, tror att Oxelösund är ett intressant alternativ.
– Oxelösund är väldigt attraktivt för gruvbolagen eftersom vi kan hantera malm redan i dag. Det krävs inga stora initiala insatser för att sätta i gång, säger Zetterlund.