Green Cargo blir  kvar i Oxelösund

Tåggodsföretaget Green Cargo hårdbantar. Företaget drar in linjerna till en mängd industriorter, men Oxelösund är inte en av dem.

Oxelösund2014-01-30 19:19

Green Cargo säljer tågtransporter och är starkt beroende av skog- och stålindustrin, där försäljningen nu går trögt och företagen drar ner på frakten. Bolaget tycker sig inte se någon ljusning och planerar därför att sälja eller skrota 120 av sina 450 lok de närmsta åren.

Redan om ett par månader slutar tågen att gå till ett 50-tal svenska industriorter där volymerna är för små för att körningarna ska vara lönsamma. SSAB har visat på stora förluster i sina senaste kvartalsrapporter, men godstransporterna till Oxelösund tillhör inte den grupp som Green Cargo planerar att dra in.

— De kommer att finnas kvar. Det beror förstås på vad företagen beställer, men vi har ett långt avtal med SSAB, säger Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Enligt transportföretaget lär godstågens utgångsläge försämras ytterligare de närmsta åren, eftersom det blir allt billigare med vägtransporter medan avgiften för att använda järnvägsnätet höjs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om