Grön etikett ska locka stålkunder till SSAB

Stålbolaget SSAB lanserar ett nytt koncept för miljömedvetna kunder. Det ompaketerade erbjudandet kallas Eco upgraded och är ett samlingsnamn för bolagets höghållfasta stål.

Oxelösund2016-11-10 06:00

– Våra kunder tillverkar ju maskiner av vårt stål och det här är framför allt ett sätt för dem att visa för sina kunder att när man använder en premiumprodukt som innehåller mycket höghållfast stål, då gör man också en miljöbesparing, säger företagets hållbarhetschef Thomas Hörnfeldt.

– Själva produkterna, stålen, är desamma som vi har försett våra kunder med under lång tid. Vi har alltid jobbat med att få våra kunder att använda så lite stål som möjligt i och med att vi säljer höghållfasta stål som håller länge, så det här är mer ett sätt att illustrera att när man gör det så sparar man också miljön ganska mycket, säger Hörnfeldt.

Bränslebesparingar vid transport genom minskad vikt och lång livslängd är koldioxidminskande egenskaper hos det höghållfasta stålet som SSAB marknadsför med den gröna etiketten.

SSAB:s produkter har stor miljöpåverkan i en tid då den globala uppvärmningen ställer krav på företag att minska sina utsläpp av koldioxid. Stålbolaget släpper ut mest koldioxid i Sverige, men i dagsläget finns ingen miljövänlig metod för ståltillverkningen.

– Miljö blir mer och mer viktigt för oss och för våra kunder. Under de senaste två tre åren så har det blivit viktigare och viktigare för oss att visa de miljömässiga fördelarna med våra produkter för att det är viktigare för våra kunder och för världen i stort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!