Gruvbolag tar ny fart mot Oxelösund

Planerna på att skeppa järnmalm från Oxelösunds hamn är återigen aktuella. Nya finansiärer och provborrningar som visar på mer malm i berget än man först trodde ger gruvbolagen ny fart. Om ett och ett halvt år kan de första tågen rulla.

Oxelösund2014-05-23 00:00

Oxelösund spelar en tung roll i de båda gruvbolagen Grängesberg Iron och Nordic Iron Ores framtidsplaner. Med järnväg och djuphamn är kuststaden tänkt att bli navet när de säljer sin malm vidare ut i världen. Om transporterna kommer igång innebär det dubbelt så mycket aktivitet i hamnen, investeringar på en halv miljard och massor av nya jobb.

Men vägen dit har varit betydligt krokigare än rälsen som förbinder Oxelösund med gruvorna i Dalarna. I september krävdes Grängesberg Iron i konkurs av en cypriotisk långivare, men fick lov att försöka rädda läget genom en rekonstruktion. Arbetet med att öppna gruvan har fått vila medan bolaget jagat nytt kapital på en iskall marknad.

Först nu ser krisen ut att vara löst. Rekonstruktören Thomas MacDowall sitter i slutförhandlingar med nya utländska finansiärer och tror att rekonstruktionen kan avslutas i dag, fredag. Grängesberg behöver 3,7 miljarder kronor innan företaget överhuvudtaget kan börja tjäna pengar på sin gruva. Hur stor del som nu säkrats vill han inte avslöja.

– Pengarna är för att komma fram till ett underhandsackord och få tillräckligt mycket i kassan för att kunna gå vidare. Det ska räcka några år, säger han.

– Det var goda nyheter, tycker Christer Lindqvist, vd på Nordic Iron Ore, vars gruvor ligger bara några kilometer från Grängesberg.

Även om de också tvingats skjuta fram sina planer har Nordic Iron Ore kommit betydligt längre i processen. Företaget räknar med att starta brytningen i slutet av nästa år.

– Vi börjar med lägre förädlad produkt i mindre mängder, men det kommer att börja rulla malm till Oxelösund i början av 2016, säger Lindqvist.

Under våren har företaget fått tillstånd från mark- och miljödomstolen att starta gruvorna igen. De har dessutom upptäckt att det finns över 50 procent mer mineraler än man trott i Blötberget, den gruva som ska öppnas först. Visst behövs det kapital för att komma i mål, 2,3 miljarder för att vara exakt. Men han tror inte att det blir ett hinder.

– Vi har alla tillstånd för att kunna sätta igång, logistiken med Oxelösund, en malmkvalitet i världsklass och vi ligger i en region där gruvmotståndet inte är så starkt. Och vi är det enda gruvbolaget som fått statlig finansiering, det är en kvalitetsstämpel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om