Hamnen och SSAB protesterar mot järnvägskorsning

Vägkorsningen över TGOJ-banan i Nyköping blir ett hinder för industrin i Oxelösund. Det menar SSAB och Oxelösunds hamn, som kräver att detaljplanen för Hamnvägens förlängning rivs upp.

Foto:

Oxelösund2014-06-30 22:30

Hamnvägens nya dragning över järnvägsspåren mot Idbäcken är tänkt att bli lösningen på Nyköpings trafikproblem. Men Oxelösunds hamn och SSAB tycker tvärtom och är frustrerade över att inte ha fått komma till tals i planprocessen.

– Nyköping värdesätter inte industrin som finns i Oxelösund när man bygger ett sådant hinder, säger Oxelösunds hamns vd Erik Zetterlund.

Han överklagar detaljplanen tillsammans med SSAB:s platschef i Oxelösund, Johan Wiig. I stället för en vanlig korsning där biltrafiken går tvärs över spåren vill industrin se en tunnel eller en bro.

– Dels är det en säkerhetsfråga och dels handlar det om att man inte bara går över ett spår. Man går också över ett mötesspår där det kan stå tåg i upp till en timme, säger Erik Zetterlund.

Tanken är att bilisterna ska välja en annan väg om det står ett godståg i vägen. En märklig lösning, menar företagen.

– Vi tror att det kommer leda till en trafiksituation med ökade risker och klagomål och minskad tolerans för industrin. Eller att man väljer att trafikreglera tågen så att de blir försenade, vilket vore väldigt olyckligt för vår del, fortsätter Zetterlund.

I dag passerar ungefär sex tåg om dagen Nyköping via TGOJ-banan till Oxelösund. I sin överklagan trycker Oxelösunds hamn på att belastningen blir avsevärt högre om gruvdriften i Bergslagen kommer igång. Gruvbolagen räknar med mellan 12 och 14 passager om dygnet. SSAB påpekar att järnvägen är en viktig transportled till anläggningen i Borlänge. Dessutom blir transporterna mellan produktionsorterna särskilt kritiska efter sammanslagningen med Ruukki, menar stålkoncernen.

Företagen tycker att kommunerna borde ha en gemensam översiktsplan och en strategi för näringslivet att luta sig mot när det gäller större beslut. Som det är nu sitter varje kommun på sitt planmonopol, menar Erik Zetterlund.

– Nyköping och Oxelösund är en totalt integrerad arbetsmarknad och bostadsmarknad. Därför blir det jättekonstigt när de inte tar med oss i planeringen av en sådan här sak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om