Förra hösten fick Oxelösunds hamn miljötillstånd till en naturgasterminal. En möjlighet att utveckla hamnens verksamhet växte sig allt starkare.
Så sa SSAB nej till finansiering. SSAB är hälftenägare till hamnen och lever i symbios med hamnen. En investering av en naturgasterminal beräknades till en miljard kronor.
Samtidigt har SSAB inlett ett eget projekt att investera i en naturgasanläggning på stålverkets område.
Det till trots har hamnen fortsatt sina planer. Hamnen har inlett ett samarbete med brittiska energibolaget Avenir om att bygga gasterminalen. Tanken är att Avenir tillsammans med hamnen ska bygga en konkurrenskraftig, säker och energieffektiv terminal i syfte att minska utsläppen av koldioxid och överbrygga utvecklingen mot en helt förnybar energianläggning.
– Under 2023 bör vi veta bu eller bä om projektet, säger 46-årige Staffan Thelander, nytillträdd hamn-vd och bosatt i kuststaden.
Oxelösunds hamn behöver fler intäktsmöjligheter när SSAB ställer om till ljusbågsugn 2026. Då kommer inga fartyg med kol från Australien och USA och pellets angöra hamnen. Pellets och kol ska ersätts med järnsvamp och skrot.
Kol och pellets utgör idag minst hälften av hamnens sammanlagda godsvolym. Skrot och järnsvamp kommer inte alls vara så mycket, men däremot höras desto mer. Just oväsendet är något som utreds: Hur ska man kunna minska bullret?
Lossningen av skrot och järnsvamp tar kortare tid än lossning av kol men omställningen frigör ytor på hamnens område där bland annat kolhögarna tagit stor plats.
Men för Oxelösunds hamn gäller det att leta fler intäktsvägar än vad en eventuell gasterminal kan ge.
– Det finns många som vill göra affärer med oss, säger Staffan Thelander utan avslöja något mer.
Tidigare hamn-vd lät till exempel blicka mot färjetrafik, men det är inget Staffan Thelander gör.
– Vi är i grund och botten en godshamn, säger han.
Med SSAB:s omställning kommer hamnens storlek på personalstyrkan påverkas. Men omfattning är oklart.
Staffan Thelander är förhoppningsfull och att nya intäktsmöjligheter ska göra att många stuveriarbetare kommer behövas även i framtiden.
Oxelösunds hamn uppstod i slutet av 1800-talet när Bergslagens malm skulle skeppas ut i Europa. Hamnen har idag 240 anställda, enligt senaste bokslutet 2020, och omsatte nästan 400 miljoner kronor och redovisade ett resultat på 38 miljoner.