Tanken på att ta emot en LNG-pråm är i sin linda. Oxelösunds hamn har skickat en förfrågan till länsstyrelsen och vill ha svar på om lossning av kyld naturgas direkt till lastbilar kräver någon speciell anmälan eller några speciella ansökningar, eller om verksamheten kan vara att betrakta som vanlig fartygslossning.
– Det är ett stort garnnystan som ska redas ut innan det kan bli aktuellt att ta emot en LNG-pråm. Vi måste börja någonstans, säger Staffan Thelander.
LNG består av naturgas som kylts ner till flytande form. Oxelösunds hamn har sedan flera år tillbaka planer på att bygga en LNG-terminal men möjlighet att förvara 30 000 kubikmeter naturgas.
Alla tillstånd för en LNG-terminal är klara och hamnen driver projektet vidare tillsammans med ett engelskt bolag.
– Om det är möjligt att ta emot en LNG-pråm för direkt lossning till lastbilar skulle en sådan lösning kunna vara ett mellansteg. Det finns en efterfrågan, både från SSAB men även från andra aktörer, säger Staffan Thelander.
Enligt Staffan Thelander är det vanligt att hamnar på olika platser runt om i världen tar emot LNG-pråmar för direkt lossning till lastbilar.
Redan i dag tar hamnen emot flytande naturgas som går till SSAB. Naturgasen transporteras i lastbil och förvaras i en 180 kubikmeter stor tank. Hamnen undersöker även om det är möjligt att fördubbla storleken på denna anläggning.