På havsbottnen finns stora mängder förorenade landmassor som normalt sett lagras i deponier. Men med en ny metod kan de i stället tas om hand och användas som fyllnadsmaterial.
Stabcon, som metoden kallas, har redan använts bland annat vid byggandet av Hammarby sjöstad. Det har också använts på flera platser i Norge och Finland. Trots det finns fortfarande en stor okunskap och därför har Oxelösunds hamn genomfört projektet i tillsammans med bland andra bland andra Statens geotekniska institut (SGI), Merox och Cementa.
– Vi menar att vi, via ett kontrollprogram och den här pilotanläggningen, kan visa att det här är en säker metod, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds hamn.
På tisdagskvällen hålls ett samråd med boende och företag eftersom Oxelösunds Hamn inte bara har planer för Stegeludden, utan också vill göra den befintliga hamnen bredare.
– Vi missar precis en stor del av oljehandelsflottan eftersom fartygen är för stora. Med den här breddningen kommer vi att kunna ta emot dem också, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds Hamn.
Samtidigt vill man ta Stabconmetoden i bruk på riktigt.
Läs mer i papperstidningen onsdag 20 maj: Så fungerar metoden
Hamnen vill bygga på slammassor
Oxelösunds Hamn vill använda slammassor från havsbottnen som fyllnadsmaterial vid utbyggnaden av Stegeludden. De har nu ett försöksprojekt för att lära sig mer om metoden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!