Här får barnen börja i svensk skola

Genom både lek och skolövningar får de nyanlända barnen i Oxelösund både fortsätta sin skolgång, samtidigt som de stegvis kommer in i det svenska samhället. Målet är att sedan slussas ut till ordinarie klasser på Oxelösunds skolor.

OXELÖSUND2015-11-27 07:02

Johanna Lindeberg, lärare på Ramdalsskolan, håller upp en skylt som det står "idag" på. De femton barnen som sitter i en ring på klassrumsgolvet säger i kör:

– I dag är det onsdag.

– Vilken dag var det i går? frågar Johanna Lindeberg och nickar åt Ahmad Hassan.

– I går var det tisdag, svarar han självsäkert.

Han och de andra nyanlända barnen går i en så kallad förberedelseklass på Ramdalsskolan, ett nystartat projekt som sedan terminsstarten inhyses i det som tidigare var rektorsexpeditionen. Målet är att varje nyanlänt barn inom två månader från att de kommit till Oxelösund ska kunna börja i den här klassen. För tillfället är man sammanlagt tjugoen elever mellan sex- och elvaårsåldern, samtliga från Syrien och Somalia.

– Syftet är att få fram dem kunskaper som eleverna redan har med sig, så att man inte tappar bort det medan man lär sig bra svenska, förklarar läraren Victoria Flores.

Först gör man en kartläggning för att få fram så mycket som möjligt om varje barns kunskaper, upplevelser och erfarenheter från skolgången i sina ursprungsländer. Sedan börjar man i förberedelseklassen, där man genom lek och övningar lär sig svenska samtidigt som man fortsätter ta till sig nya kunskaper i samtliga grundskoleämnen.

Målet är att till slut slussas iväg till en ordinarie klass på någon av Oxelösunds skolor. Hur länge varje elev går i förberedelseklassen beror på varje individ, men det kan handla om upp till två år.

– Oftast sker inte utslussningen direkt till hundra procent, utan man börjar med vissa ämnen, berättar Johanna Lindeberg.

– De här barnen har precis samma mål som övriga barn och även om svenskan fattas ska man ha rätt att ta del av undervisningen rent teoretiskt med dem mål som man kan uppnå.

Under andra halvan av dagens första lektion delas klassen upp i två grupper. Johanna Lindeberg samlar de äldre barnen för att hålla i en matematiklektion, medan Victoria Flores samlar de yngre barnen vid ett runt bord. Till sin hjälp har de två lärarna studiehandledaren Fakhreya Naiyoul och språkpraktikanten Maram Assaf, som förutom att bistå med själva undervisningen även översätter på arabiska.

De yngre barnen ska göra var sin namnskylt som sedan ska sättas upp på deras respektive lådor, där övningar, teckningar och andra tillhörigheter förvaras.

– Man får välja om man vill ha en röd eller en blå. Eller en...? säger Victoria Flores och håller upp en vit papperslapp.

– Vit, säger barnen.

– När man valt en färg så skriver man sitt namn, till exempel Tamer. Man kan rita lite fina bilder på lappen också om man vill, fortsätter Victoria Flores och demonstrerar.

Förutom att tillskansa sig nya kunskaper jobbar barnen också mycket med värdegrund som tema. Svenska elever drillas i den svenska skolkulturen från att man börjar förskolan, men för de nyanlända barnen är detta nytt.

Det handlar med andra ord inte bara om att fortsätta få lära sig regelrätta ämneskunskaper, utan även om att få en trygg och stabil grund att stå på när barnen nu ska komma in i det svenska samhället.

– I framtiden ska de känna att man fick en skola att gå till. Det kommer att räknas för deras framtida liv, säger Victoria Flores.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om