Fiskebåt med 17 ton strömming sjönk i fiskehamnen

Under natten till torsdagen slutade länspumparna att fungera och fiskebåten Nordland sjönk till botten. "Jag blev väckt vid halv tre av han som bor i grannbåten", säger båtägaren Kjell-Åke Karlsson.

Kjell-Åke Karlsson och hans kompanjon Mickael Karlsson diskuterar med Viktoria Andersson var den främre tampen ska fästas.

Kjell-Åke Karlsson och hans kompanjon Mickael Karlsson diskuterar med Viktoria Andersson var den främre tampen ska fästas.

Foto: Jens Alvin

Oxelösund2020-11-19 19:30

– Vilket helvete vi fick. Vi tänkte inte fiska idag utan ta en lugn dag på land istället på grund av blåsten, säger yrkesfiskaren och ägaren till båten Kjell-Åke Karlsson.

Båten Nordland är 25 meter lång och är från 1960-talet. Den används inte längre som fiskebåt. Yrkesfiskarna lagrar sin fisk där och den ligger bara vid kajen i fiskehamnen i Oxelösund

undefined
I mobilkranens utfällda arm hänger det en kraftig vajer med en kedja i änden. Kjell-Åke Karlsson och Viktoria fäster den i båtens ena sida.

– Vi fiskar med några mindre båtar. När vi fått upp 10 till 15 ton åker vi in till hamnen och flyttar över fisken till Nordland. Den rymmer 35 ton, säger han.

När Nordland sedan är full kommer det en lastbil från Skagen och hämtar fisken, säger han.

Tidigt på torsdagsmorgonen vaknade Kjell-Åke Karlsson av ett telefonsamtal.

– Det var han som bor i grannbåten som sa att det var strömlöst och att han vaknade för att det var så kallt i hans båt, säger han.

undefined
Fiskebåten Nordland är 25 meter lång och kan lasta 35 kilo fisk. Den är klassad för 115 dödviktston, vilket är ett mått på ett fartygs maximala lastförmåga.

Ingen vet varför det blev strömlöst men alla fyra länspumparna slutade fungera. Nordland var bara fylld till hälften med strömming, cirka 17 ton. All fisk låg på styrbordssidan ut mot vattnet. När sedan pumparna la av började vattnet stiga i båten. Hon började luta mer och mer ut från kajen. Till slut gick tamparna av och båten ställde sig på botten.

– Båten har ett djup på 3,80 meter men det är bara fyra meter djupt här, säger han. 

Båten står med ena sidan på botten, men cirka två tredjedelar av den är över vattenytan.

undefined
Kjell-Åke Karlsson och hans kompanjon Mickael Karlsson diskuterar med Viktoria Andersson var den främre tampen ska fästas.

– Hade jag haft fisken på den andra sidan av båten hade den istället lagt sig mot kajen och då hade det varit mycket enklare, förklarar han. 

Istället fick han ringa till Havator som är ett lyftföretag från Nyköping. Viktoria Andersson från företaget bossar på platsen.

undefined
Viktoria Andersson och Cent Forsman från Havator funderar över hur de ska göra. "I värsta fall måste vi ta hit en dykare", säger hon.

– Det är inte ofta vi har sådana här jobb, men det händer ibland. Men vi brukar lyfta tunga saker, säger hon.

En stor och två lite mindre mobilkranar var på plats i hamnen. Plus någon extra lastbil med tyngder. 

– Vid ett lyft som det här när det väger så mycket måste vi sätta på extra tyngd på mobilkranen, säger en av killarna.

Det är många som hjälper till och en hel del nyfikna på platsen. Man diskuterar hur man ska gå tillväga. Kommer kajen klara av det stora trycket, var kan man lyfta i båten?

undefined
Det var många som var involverade i båtlyftet.

 – Vi har börjat med att lägga ut stora plåtar för att fördela trycket på kajen. Men sedan vet vi inte om den gamla båten kommer hålla, säger Viktoria Andersson.

Efter en stund tar sig Kjell-Åke Karlsson och Viktoria Andersson ut i vattnet i en mindre båt. I mobilkranens utfällda arm hänger det en kraftig vajer med en kedja i änden. De fäster den i båtens ena sida. Viktoria ropar till sina killar att: "Ta det försiktigt nu."

undefined
Viktoria Andersson var den första som gick ombord på båten. Hon fäste tampar på olika ställen.

Sakta börjar båtens bakre ände att resa sig. De fortsätter att dra och båten kommer nu upp så mycket att en del av vattnet i båten försvinner.

– Stopp. Jag ska försöka ta mig ombord, säger hon.

De lägger en stege från kajen över till båten och Viktoria Andersson kravlar sig ombord. Hon fäster en tamp i fören på båten. Sedan flyttar hon till den bakre delen igen och fäster en till tamp där. 

undefined
Viktoria Andersson tog sig både ombord båten och tillbaka på kajen med hjälpa av sina kollegor och en stege.

Cent Forsman har jobbat på Havator i 35 år och har lyft båtar tidigare. Han kör fram ytterligare en av mobilkranarna och fäster den sista tampen. Sedan backar han bilen och båten rätar upp sig.

Lyftet gick som planerat, både båten och kajen höll. 

– Men det är inte klart än. Vi har mycket vatten som måste pumpas bort innan det är klart, säger Kjell-Åke Karlsson.

undefined
Lyftet gick bra och båten rätade upp sig. "Men vi har mycket vatten som måste pumpas bort innan det är klart", säger Kjell-Åke Karlsson
Nordland

Fiskebåten Nordland är 25 meter lång, 3,8 meter djup. Det får plats 35 ton fisk i båten. Nordland är klassad för 115 dödviktston. Dödvikt (Sv. Dödviktstonnage alt dvt. Eng. Deadweight alt dwt.) är ett mått på ett fartygs maximala lastförmåga. Den angivna vikten är den totala vikten av last, besättning och bränsle som ett fartyg får bära.

Källa: Dykarna.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!