Mellan Aspaleden och SSAB:s truckstop i Sundsör går den. Den 230 meter långa vägen som från och med torsdagseftermiddagen är öppen för trafik. Syftet är dels att avlasta de andra vägarna in i Sundsörs industriområde, dels att förkorta resvägen. Exempelvis får de långtradare som kör till truckstop och sedan vidare till SSAB cirka 1,2 kilometer kortare körsträcka med den nya vägen.
– Ibland är en väg bara en väg, men ibland är den mer än så. Här finns det flera anledningar och behov. Vi har haft en dialog med SSAB men även andra som verkar i området. Vi får en anslutning upp till Aspaleden där vi kan sänka hastigheten i och med anslutningsvägen. Sedan är vägen delvis är byggd av returglas, det är värt att tänka på när man går till återvinningen, säger kommunstyrelsens ordförande Catharina Fredriksson (S) innan hon klipper bandet.
5,5 miljoner kronor har vägen kostat kommunen, som har stått för finansieringen. Då räckte pengarna även till att förbättra den befintliga Verkstadsgatan. Den nya vägen som har kallats just truckstopvägen kommer formellt att heta Verkstadsgatan då den blir en del av den.
Till slut kommer den långtradarchaufför som får göra premiärturen på vägen. Han får några presenter, glada tillrop och kör sedan den korta sträckan upp mot Aspaleden. Och lastbilen kör faktiskt på en väg av glas – åtminstone om man tittar under asfalten.
– Det är ett material som kallas skumglas. Det består av återvunnet glas och är extremt lätt. Vi använde det här för att det är dåliga markförhållanden. Hade vi gjort som vanligt hade det blivit sättningar, säger Stefan Urby, platschef på NCC som har varit entreprenör.