Granskningen är gjord av revisionsföretaget PwC, på uppdrag av kommunens revisorer. Utifrån revisionsrapporten gör kommunens revisorer bedömningen att det pågår ett rejält utvecklingsarbete inom hemvården, med syfte att höja både effektivitet och kvalitet.
Samtidigt konstaterar kommunens revisorer att Oxelösunds hemtjänst nu utvecklas positivt från ett mindre bra utgångsläge. Revisorerna konstaterar att det under flera år kommit alarmerande rapporter om tillståndet för hemtjänsten i Oxelösund och att hemtjänstens standardkostnader under 2013, enligt Socialstyrelsen, var högre än för snittet i riket. Trots den höga kostnadsnivån pekade Socialstyrelsens jämförelser under 2013 på att Oxelösund då låg bland de 25 procent kommuner som hade sämst kvalitetsvärden.
De höga kostnaderna har bland annat sin grund i höga sjuktal bland hemtjänstens personal, vilket är en av flera frågor som är högt prioriterade att åtgärdas, säger vård- och omsorgsnämndens ordförande Mattias Jensen Pettersson (S).
– Vi är igång med ett brett förändringsarbete och det händer saker, men det här en process som tar tid, säger Mattias Jensen Pettersson om vägen mot en förbättrad hemtjänst i Oxelösund.
En del av förändringsarbetet handlar om en förbättrad dialog mellan medarbetarna och arbetsledningen. Bland annat på grund av många chefsbyten inom hemtjänsten har den dialogen haltat. I intervjuer under granskningsarbetet har personalen framfört en oro för att även de nuvarande cheferna inte ska stanna kvar. Av revisorernas rapport framgår även att hemtjänstcheferna förklarat att deras mål är att Oxelösunds hemvård inom tre år ska vara den bästa i länet.
Ett annat förändringsområde är att bemanning och planering ska ske med större kontinuitet, för att åstadkomma större trygghet hos både brukare och personal.
Även den fysiska och psykosociala arbetsmiljön står i fokus i arbetet med att förbättra hemtjänsten i Oxelösund.