Illa utformad text väckte misstanke

En äldre Oxelösundsbo har polisanmält ett bedrägerimejl han fått som syftade till att få mottagaren att lämna ut uppgifter om sitt bankkonto. Texten i mejlet var illa utformad, säger Oxelösundsbon, som direkt misstänkte att det rörde sig om ett bedrägeri.

OXELÖSUND2015-08-19 07:08

Mejlet uppgavs vara från Swedbank och informerade om att mottagarens konto banken använts av någon annan och därför spärrats. Oxelösundsbon ombads klicka på en länk i mejlet för att uppdatera sin kontoinformation, vilket han inte gjorde. I stället skrev han ut en kopia av mejlet och gick till Sörmlands Sparbanks/Swedbanks kontor i Oxelösund och lämnade in det.

– Innan jag gjck till banken var jag inne på mitt konto och där fanns inga meddelanden om att det var spärrat. Före bankbesöket tog jag också ut pengar från kontot utan problem, säger Oxelösundsbon.

Inne i bankkontoret fick Oxelösundsbon direkt besked om att banken inte var avsändare av mejlet.

– Vi skickar aldrig vanliga mejl till våra kunder och ber aldrig om uppgifter på det sättet. Vi har de uppgifter vi behöver om våra kunder, säger Lars Fogelberg, säkerhetschef på Sörmlands Sparbank.

Lars Fogelberg förklarar att om banken skickar elektroniska meddelanden till sina kunder, exempelvis ett meddelande från en rådgivare, så sker det som krypterade mejl inne i kundens internetbank.

– Den kommunikationen sker hela tiden inom våra brandväggar, det är så vi kommunicerar, säger Lars Fogelberg.

Lars Fogelberg betonar också att man aldrig ska klicka på någon länk i ett bedrägerimejl. Han uppmanar alla Swedbankkunder som får sådana mejl att skicka dem vidare till en särskild avdelning inom Swedbank i Stockholm som jobbar med att spåra och blockera servrar som använts för att skicka bedrägerimejl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om