Kampen om malmtransporterna från gruvnäringen, som ska väckas till liv i Ludvika och Grängesberg, står mellan Oxelösund och Uddevalla. Trafikverket har utrett båda alternativen, och väntades komma med besked i dag. Men myndigheten har inte bestämt sig.
- När det gäller gruvnäringen i Bergslagen måste vi utreda mer för att hitta en lösning. Vi måste göra ett bättre jobb och fler åtgärdsstudier innan vi vet vad som behöver göras exakt, sa Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm, när planen överlämnandes till Näringsdepartementet.
Trafikverket vill börja med att rusta upp delar av Bergslagsbanan, som behövs oavsett vilken hamn man sen väljer.
Två gruvbolag har redan skrivit på avsiktsförklaringar om att skeppa malm från Oxelösund. Om gruvbrytningen kommer igång innebär det att Oxelösunds hamn får ta emot dubbelt så stora mängder gods som i dag. Hamnen behöver i så fall byggas ut för mellan 300 och 500 miljoner kronor.