Oxelösund ska knytas ihop med Riga. Ett rederi kommer flera gånger i veckan att köra gods mellan Lettlands huvudstad och Oxelösunds hamn.
– Det blir tre rundresor fram och tillbaka varje vecka med samma båt. I första hand kommer det att fraktas halvfabrikat till byggindustrin i Sverige, betongelement och husmoduler som tillverkas i Baltikum. På resan tillbaka blir det svenskt exportgods av olika slag, säger Douglas Heilborn som är vd för Oxelösunds hamn.
Det är rederiet Wagenborg shipping som startar linjetrafiken mellan Oxelösund och Riga den 8 juli och det handlar om ett och samma fartyg, M/V Midas, som kommer att åka fram och tillbaka över Östersjön.
– Vi är mycket nöjda med att kunna erbjuda marknaden den här alternativa servicen och dessutom stärka vår position på Östersjömarknaden. Vi tror också att det är rätt för framtiden att satsa på RoRo och att göra det i en industrihamn som Oxelösund med stora godsflöden för import och export, där vi undviker trafiksituationen i och genom Stockholm, säger David von Platen som är Line Manager på Wagenborg.
Det handlar alltså om gods som fraktas i fartygstrailers och rullas av i hamnen och ut på de sörmländska vägarna.
– Det här är en viktig affär för oss, en viktig del i att utveckla hamnen mot roll on-roll off-trafik. Det är snabb och kostnadseffektiv hantering som bygger på att allt redan är färdiglastat ombord. Jag tror att det här segmentet kan växa hos oss, säger Heilborn.
En hel del gods från Sverige till Finland och Baltikum har gått med de passagerarfärjor som trafikerar Östersjön. Men under pandemin har bland annat reserestriktionerna gjort att många turer ställts in. Något som Heilborn tror påskyndat att de fått den nya kunden.
– Coronaviruset har gjort att passagerarfärjorna från Stockholm till Riga, Tallin och Finland inte går lika ofta. Det har påverkat godsströmmarna och därför har det här tillkommit som ett alternativ, säger han.
Hur många nya arbetstillfällen ger det här i Oxelösund?
– Det skulle kunna bli fler, men det är svårt att säga såhär tidigt. Varje affär är viktig för att säkra att vi kan ha den personal som vi har, speciellt i de lite oroliga tider som det trots allt är nu.
Har ni tappat andra kunder på grund av pandemin?
– Nej, det kan jag inte säga. Vissa exportvolymer är lite mindre, men vi har inte drabbats av några stora tapp.