Det aktuella lex Sarah-ärendet ingick i ett större kontrollprojekt som IVO initierat, med syfte att följa upp om åtgärder som redovisats i lex Sarah- och lex Mariautredningar vidtagits, och om verksamhetsansvariga följt upp att åtgärderna fått avsedd effekt.
Den lex Sarah-anmälda händelsen i Oxelösund från augusti 2014 handlade om en person som ibland inte släppte in hemtjänstpersonal i sin bostad eller tog emot beviljad hjälp. Vid två sådana tillfällen hade personal inte följt den överenskommelse som innebar att närstående skulle kontaktas.
Vid sin inspektion fann IVO att en rad åtgärder vidtagits, bland annat att personal kontinuerligt uppmanas att läsa de enskildas besöksplaner och påminns om rutiner för hur hemtjänstpersonalen ska agera om en enskild inte öppnar dörren. Den sociala dokumentationen har också förbättrats.
IVO poängterar i sin bedömning efter inspektionen vikten av att personalen har möjlighet att föra och läsa dokumentation, vilket ingår i kvalitetssäkringen av arbetet. Efter inspektionen har IVO avslutat ärendet.