– Det var faktiskt en väldigt konstig känsla att gå omkring i Oxelösund med familjen. Jag är ju van vid att arbeta i Karibien med 5-6 timmars tidsskillnad till Sverige och där det inte alltid finns möjlighet att ringa. Nu kunde jag till och med höra på fartygsradion att de började bli klara och att jag behövde gå tillbaka till fartyget, säger Johan Bergström.
Han är uppvuxen i Oxelösund men har nyligen flyttat till Tystberga. Johan Bergström är dock hemifrån stora delar av sin tid då han är sjöman. Men nu har Karibien bytts mot Östersjön då han arbetar som styrman på M/S Midas, det fartyg som trafikerar den nya fartygslinjen mellan Oxelösunds hamn och Lettlands huvudstad Riga. Första gången man anlöpte till Oxelösund var 8 juli, efter att ha hämtat material till husbyggen i Riga.
När han ringer upp tidningen är han och resten av den tio man stora besättningen på väg in i Rigabukten. Bergström tror att den nya fartygslinjen kan betyda en del för Oxelösund – om den blir permanent.
– Då kan den ge ringar på vattnet och innebära arbetstillfällen. Blir det stabilitet i det här och folk får upp ögonen för att det finns en linje kan det behövas folk som stuvar och tar emot fartyget och agenter som jobbar från Oxelösund. Jag tror att det här kan bli väldigt bra, säger han.
– Det är en nystartad linje, så det går inte att säga att den kommer att köra för evigt. Vi testar nu och hoppas och tror att det ska gå att fortsätta, fortsätter Bergström.
Tre tur och returresor i veckan kommer det att bli för M/S Midas. Planen är att fartyget kommer lägga till i Oxelösund måndagar, onsdagar och fredagar. Läget är dock lite speciellt för de som jobbar som sjömän. I Riga får besättningen inte gå iland.
– Då Sverige är mycket mer drabbat av coronaviruset än Lettland, får vi inte gå i land i Riga när vi kommer härifrån. Sedan är det många sjömän som har det tufft. En del kan inte resa hem utan har blivit fast ute i världen. Andra har förlorat sina jobb eller blivit permitterade. Senast är det Birka cruises som inte klarade sig, säger han och refererar till rederiet som anordnat kryssningar i Östersjön.
Bergström har bokstavligt talat sjömanslivet i blodet. Hans morfar, Gustav Larsson, arbetade som lots i Oxelösund.
– Det här har såklart påverkat en lite. Sedan var min sambos morfar också lots i Oxelösund och arbetade med min morfar, berättar han.