Nytt EU-förslag: Blockad mot ryska fartyg

Det ser ut att bli stopp för ryska fartyg i EU:s hamnar.

Det ryska fartyget Nephrite låg i Oxelösunds hamn för ett par veckor sedan. Nu ser det ut att bli stopp för ryska fartyg i EU:s hamnar.

Det ryska fartyget Nephrite låg i Oxelösunds hamn för ett par veckor sedan. Nu ser det ut att bli stopp för ryska fartyg i EU:s hamnar.

Foto: Peter Alexis

Oxelösund2022-04-05 16:45

EU-kommissionen föreslog under tisdagseftermiddagen ett nytt sanktionspaket mot Ryssland. Det som en direkt reaktion på den ryska militärens misstänkta krigsbrott i den ukrainska staden Butja.

Ett av förslagen skulle innebära ett stopp för ryska fartyg i EU:s hamnar.

"Ett förbud för att ryska eller ryskkontrollerade fartyg ska få lägga till i EU:s hamnar", skriver Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på Twitter.

Något som välkomnas av Oxelösunds hamns ledning.

– Vi ser positivt på det här förslaget, det är precis det som vi efterlyst via Sveriges hamnar, regeringen och EU. Vi kommer nu att få gemensamma regler för hela EU vilket slår brett och är effektivt. Vi välkomnar att ett beslut fattas om ett skyndsamt införande, säger vd:n Dogulas Heilborn.

undefined
"Det är viktigt att påpeka att vi vill samma sak som Transportarbetareförbundet och Hamnarbetareförbundet, men beslutet är inte vårt enskilt", har Douglas Heilborn som är vd för Oxelösunds hamn sagt.

Enligt AP ska det dock vara med vissa undantag, bland annat jordbruksprodukter, humanitär hjälp, vissa nödvändiga livsmedel och energi.

Fackförbundet Svenska hamnarbetareförbundet har redan påbörjat sin blockad mot ryska fartyg och ryskt gods i svenska hamnar. Transportarbetareförbundet har varslat om att deras personal inte kommer att befatta sig med ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj.

Ett av de andra sanktionsförslagen innebär ett importförbud mot kol från Ryssland. SSAB har dock redan slutat att köpa kol från Ryssland.

Det är EU:s medlemsländer, som via EU:s ministerråd eller via skriftliga godkännanden från varje lands huvudstad, tar det slutgiltiga beslutet om sanktionerna ska bli verklighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!