"Kan minska jordens klimatutsläpp med sex procent"

Hybrits pilotanläggning i Luleå har invigts – med en stor dos framtidstro som darrade i luften. Men det är en lång väg kvar innan klimatsmart järnsvamp kan smältas i Oxelösund.

Statsminister Stefan Löfven (S) inviger Hybrits pilotanläggning genom att skyffla in den första skopan med järnmalmspellets. "Tänk att byta teknik efter cirka 1 000 år, det är en förmån att få vara med om en sådan sak", säger han.

Statsminister Stefan Löfven (S) inviger Hybrits pilotanläggning genom att skyffla in den första skopan med järnmalmspellets. "Tänk att byta teknik efter cirka 1 000 år, det är en förmån att få vara med om en sådan sak", säger han.

Foto: Viveka Österman

Oxelösund2020-08-31 16:10

Statsminister Stefan Löfven (S) får några korta instruktioner innan han klättrar upp i förarhytten på hjullastaren. Sedan tömmer han den första skopan med järnmalmspellets på transportbandet in i Hybrits pilotanläggning vid SSAB i Luleå.

Nu tas anläggningen i bruk med tester av olika moment och i vår ska man börja med försöken att göra stål utan kol, då vätgas i stället för kol ska användas i järnframställningen. Produkten här blir en järnsvamp som i sin tur ska smältas i en planerad ljusbågsugn hos SSAB i Oxelösund, men dit är det flera år.

Det går dock inte att ta miste på stoltheten över projektet som staten har medfinansierat. Bland annat har Energimyndigheten bidragit med 600 miljoner kronor.

– Det här handlar om framtidstro i flera olika aspekter. Dels om den klimatomställning vi måste göra för våra barn och barnbarns trygghet. Sedan att göra det utan rädsla över att förlora jobb. Framtiden har också nya jobb. Att göra det här mitt i en pandemi, det är framtidstro. Tänk att byta teknik efter cirka 1 000 år, det är en förmån att få vara med om en sådan sak, säger Stefan Löfven.

– Det här ger jobb här och nu, men påskyndar också klimatomställningen och lägger grunden för framtida exportframgångar. Vi vet att den globala uppvärmningen fortsätter och att klimatfrågan är och förbli den överskuggande frågan för vår planet, fortsätter Löfven.

Den gamla masugnsteknologin är ungefär tusen år gammal och nu ska alltså en vätgasdriven masugn testas i större skala. Planen med Hybrit, där även Vattenfall och LKAB ingår, är att hela kedjan, med gruvdrift, energi och stålproduktion, i alla led ska göras fossilfritt.

Vice statsminister och klimatminister Isabella Lövin (MP) trycker på att det är viktigt att visa att det går att ställa om den tunga industrin, som står för en tredjedel av jordens koldioxidutsläpp.

– Den tunga industrin ser enorma svårigheter med att komma bort från fossilberoendet, men Hybrit har en potential att minska jordens klimatutsläpp med sex procent. Det vi ser här är viktigt för att övertyga dem som säger att det inte går. När vi visar att det går, då blir det svårt att säga emot, säger Isabella Lövin.

– Det är viktigt att gå från ord till handling. Det här är på riktigt ett av de tydligaste exemplen när man pratar om klimatomställning i världen, fortsätter hon.

Karta: SSAB EMEA AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!