På land mellan sjöbodarna och kanalen ligger några ankomna båtar och båttrailers i det långa gräset. De måste bort för att kommunen ska komma åt att förstärka kanalkanten. Byggstängslet som ska avgränsa arbetsområdet är på plats, redo att monteras upp.
Nu efterlyser kommunen ägare till de till synes övergivna båtarna.
– Det är ingen som vill kännas vid dem. De kanske har tillhört personer som nu är avlidna och släktingarna vet inget. För tio år sedan var det auktion på båtar som ingen ville ha. Så kunde det vara nu också, säger Rolf Johansson.
Kommunpolitikerna har bestämt att 13,5 miljoner kronor ska investeras i Femörekanalen. Pengarna ska gå till upprustning och förstärkning av kanalkanten. Arbetet börjar andra veckan i augusti.
– Kanten har eroderat så mycket att vi är oroliga för att mycket kommer att sjunka in i själva kanalen. Nu behöver vi stötta upp den kanten och det kostar en oerhörd massa pengar, säger kommunstyrelsens ordförande Dag Bergentoft (M) i kommunens egna kanaler.
De som ska till sjöbodarna får ställa bilen hemma under arbetet.
Rolf Johansson i båten Hulda ll funderar över hur det kommer att se ut i framtiden.
– Om femtio år ser det ut som i Hammarby Sjöstad.
Han har inga större invändningar mot det. Det är utvecklingen.
Området har en särskild plats i oxelösundarnas hjärtan. När kommunen presenterade sina planer engagerade det betydligt fler än de som har sjöbodar. Under ett möte som kommunen anordnade kom över 200 åhörare.