För ett år sedan skrev landshövdingen och regionförbundets ordförande ett brev till Catharina Elmsäter-Svärd. De bjöd in infrastrukturministern till Oxelösunds hamn för övertyga henne om att det är hit de eftertraktade malmtransporterna borde gå i framtiden.
Ministern kom aldrig, men på måndag håller hon i nyinvigningen hos en av hamnens konkurrenter. Med nya kajer, större uppläggningsytor och en muddrad inseglingsled satsar Gävle hamn på att dubbla mängden gods de närmsta åren.
– Muddringen gör att vi kan ta in den storlek på båt som krävs för att hantera malmen. Vi får också de kajytor som krävs, så expansionen stödjer eventuella malmtransporter, säger Gävle hamns vd Fredrik Svanbom.
Även i Uddevalla lever förhoppningarna om att kunna tjäna stora pengar på malmen från Bergslagen. Hamnbolagets vd Ulf Stenberg har ansökt om utökat miljötillstånd och väntar på grönt ljus för att dra järnvägen ända till kajen.
– Det vi jobbar mest med är att ge Trafikverket så mycket fakta som möjligt om vad som händer här. Det som talar till vår fördel är att kostnaden för att renovera järnvägen till Oxelösund är dubbel eller tredubbel mot att välja vägen hit, säger han.
Oavsett vilken hamn Trafikverket väljer blir det dyrt för staten. Ingen av dagens järnvägar skulle klara belastningen och det är därför verket vill fortsätta utreda alternativen. Gruvföretagen själva har däremot redan skrivit avsiktsavtal med Oxelösund och börjat förbereda för de första tågen.
– Oxelösunds hanterande är kaxigt, men om jag var kund skulle jag utan tvekan ha förtroende för dem. De kan sin sak och är jätteduktiga, men vi ska visa skattebetalarna att det finns ett alternativ västerut, säger Ulf Stenberg i Uddevalla.
Erik Zetterlund på Oxelösunds hamn ger inte mycket för Gävle och Uddevallas argument.
– Jag tror att det är slöseri med tid och pengar. Jag vet inte vad de får det ifrån att Oxelösund blir så väldigt dyrt. Mig veterligen kör man inga malmtåg till Gävle utan en enorm upprustning av den banan, liksom banan väster om Vänern, säger han.