– I onsdags sjösatte vi. Det var en höjdpunkt i livet att få lägga den här i sjön. Vi är ett gäng på sex personer som har jobbat ihop, halvtid i princip, varje dag. Det är jätteroligt att se att vi har kommit såhär långt, säger Erik Zetterlund som är en av dem som varit med på resan.
För att beskriva segelbåtsprojektet Spirit of Garm IV måste man börja med en skogsdunge i norra Sörmland. Gänget började med att köpa hela träd som fortfarande växte för att få virke till båten. De fick hem det i stockar, sågade upp det och lät det torka, innan det kunde börja byggas båt av dem. Det mesta är gjort från grunden utifrån de ritningar som de hittat på Sjöhistoriska museet.
– Förebilden är en båt som sjösattes i början av 1900-talet. Det var en legend i kappseglingskretsar. Den hette Garm IV. Ursprungsbåten byggdes i nitad stålplåt, och det valde vi att inte göra. Den här är byggd i svenska träslag. Det är nästan en replika, men inte riktigt, fortsätter Zetterlund.
För de som läst Jan Guillous bokserie som börjar med romanen Brobyggarna, är möjligen tävlingen Kieler Woche bekant. I den historien vinner en båt som är inspirerad av Garm IV den prestigefyllda kappseglingstävlingen. I verkligheten vann den svenska båten Kieler Woche flera år i rad.
– Den vann över storfavoriten Kaiser Wilhelms båt Meteor, säger Kurt Rasmussen som varit projektledare för båtbygget.
2022 hoppas gänget från Oxelösund knyta ihop den säcken.
– Nästa år hoppas vi kunna delta i Kieler Woche. Då är det 120 år sedan Garm IV vann tävlingen första gången. Men först är siktet inställt på att vara med i Gotland runt nu i juli. Om vi blir klara med allt, säger Zetterlund.
Det är lätt att bli alldeles matt när man tittar närmare på den båt som nu ligger vid bryggan i Oxelösunds fiskehamn. Däcket är randigt av de olika träslagen som använts, alm, ask och körsbär. Ju närmare man tittar kommer fler och fler detaljer fram – och det allra mesta är handgjort. Kölen har lokala företag hjälpt till med och en motor är inköpt.
– Gunnar Mellgren som ritade den här båten var ett geni, han gjorde oerhört snabba båtar. Det som gjorde att vi föll för projektet var att det har en sådan historia. Vi har gamla verktyg och alla snickerier är handgjorda. Som alla block, de har vi gjort för hand i stället för att bara köpa 120 stycken, säger Kurt Rasmussen.
Uppskattningsvis har de lagt ner 15 000 timmar på bygget.
– Det är jättemånga timmar, men vi har sagt att byggandet är en del av projektet. Det har varit jätteroligt och allt är på frivillig basis, fortsätter han.
En förutsättning är att flera i gänget är pensionärer.
– Jag gick i pension för tre år sedan och efter två veckor kom Kurt och sa att jag såg ut att ha lite för lite att göra. Och på den vägen är det. Men det är inga krav och inga tvång, familjen går alltid först, säger Anders Lidmalm.
– Jag träffade Kurt vid återvinningstationen efter att jag pensionerat mig och han frågade om jag inte ville vara med. Jag funderade över helgen och sedan kom jag tillbaka med ett paket kaffe och en påse bullar, säger Zetterlund.
Och de verkar onekligen ha trevligt tillsammans. Kaffekopparna står i sittbrunnen och ingen verkar ha speciellt bråttom.
– Det speciella är att det aldrig varit någon som sagt ett hårt ord eller klandrat någon under den här tiden. Vi säger bara "gör om, gör rätt", när något blir fel, säger Zetterlund.