Enligt den treåriga infrastrukturplanen, som nu klubbats av miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Oxelösunds kommun, är trafiksäkerheten vid plankorsningen Baravägen/Silverstiernas väg undermålig. Dessutom förväntas trafiken genom korsningen öka på grund av ett växande permanentboende i Lastuddenområdet.
Även godstågstrafiken på TGOJ-banan kan komma att bli mer frekvent om en planerad ökning av malmtransporterna till Oxelösunds hamn förverkligas.
I planen betonas att trafiksäkerhetshöjande åtgärder behöver genomföras vid plankorsningen, alternativt att anslutningsvägen till Stjärnholm och Lastuddenområdet helt enkelt flyttas. Därmed skulle även korsningspunkten med TGOJ-banan behöva flyttas.
Baravägen ingår i det statliga vägnätet, vilket även gäller riksväg 53 till Oxelösund. Där är staten väghållare fram till rondellen efter Hamnbron, vilket innebär att den problematiska korsningen mellan motorvägens slut och hamnbron ligger på Trafikverkets bord. Korsningen anses ha flera brister. Hastigheten på den trafik som passerar där är ofta hög och trafiken förväntas öka i takt med att Femöre-området exploateras allt mer.
Ett annat problem är att mycket tung trafik passerar korsningen på väg till eller från hamnen. Dessutom är korsningen osäker både för gående och cyklister. Det finns ingen säker överfart, varken över 53:an eller över de anslutande vägarna mot Femöre, Ramdalen och hamnen.
Oxelösunds kommun föreslår i infrastrukturplanen att Trafikverket genomför en åtgärdsvalsstudie som ett första steg inför en ombyggnad av korsningen till en rondell.
I infrastrukturplanen lyfter kommunen även fram att en hastighetssänkning måste till på väg 53 den sista biten in mot Oxelösund i samband med utformningen av en ny detaljplan för området Villabacken, som är belägen mellan motorvägen och Oxelösunds centrum. Detaljplanen är på väg att ändras eftersom kommunen vill göra det möjligt att bygga två punkthus, 20 – 24 våningar höga.
För att bullerkraven ska uppfyllas i de planerade husen måste en hastighetssänkning ske på väg 53. Föreslagen hastighetsbegränsning från trafikplats Sunda är 70 kilometer i timmen och från Femörekorset vidare över hamnbron föreslås 50 kilometer i timmen.