Lots, sjöräddning och isbrytning – de säkrar skärgården

Dygnet runt och året om guidar lotsarna i Oxelösund fartyg med oftast mycket stora laster tryggt igenom vår skärgård. De funkar också som isbrytare och sjöräddare. Häng med SN på tur med lotsen.

Idag är en lugn dag till sjöss och Fredrik Hagström behöver inte klättra särskilt högt. Andra dagar kan det blåsa hårt och vara höga vågor. Upp till nio meter kan lotsaren behöva klättra på den enkla stegen.

Idag är en lugn dag till sjöss och Fredrik Hagström behöver inte klättra särskilt högt. Andra dagar kan det blåsa hårt och vara höga vågor. Upp till nio meter kan lotsaren behöva klättra på den enkla stegen.

Foto: Maya Goldschmidt Wikdahl

Oxelösund2023-09-03 11:43

– Såhär fina dagar kan jag nog räkna på en hand över ett år, säger båtmannen Göran Johansson.

– Du borde nästan kommit en annan dag, för att få en mer realistisk bild av det här jobbet.

Vi sätter oss i den orangea båten och beger oss ut till sjöss. Ombord har vi dagens båtsmän Hans Bergman och Göran Johansson, lotsen Fredrik Hagström och chefen Jimmy Rosander. Bråvikens vatten speglar den bländande solen och krusas bara av lotsbåtens framfart. Annars är det stilla under den stora himlen.

Sedan Gustav Vasas tid råder lotsplikt i Sverige. Idag gäller det alla båtar över 70 meters längd. Lotsarna jobbar året runt, dygnet runt. Lotsstationen i Oxelösund har även hand om isbrytning, sjöräddning och säkerhetsarbete till sjöss. Försvarsmakten ser lotsarna som samhällets ögon och öron ombord på utländska fartyg.

Idag ska containerfartyget Escape hjälpas in till Norrköpings hamn.

undefined
"Vi ska ju vara en säkerhetshöjande hjälpande hand. Vi är ju specialister på det här området och vet om alla lokala förhållanden", säger Jimmy Rosander, till höger.
undefined
Fartyget Escape hör inte till de allra största som lotsstationen har hand om. Den är knappt 150 meter lång.

Lotsbåten passerar måsar, kobbar och en säl. När 30 minuter har gått, tornar Escape upp sig framför oss. Vi tar på oss flytvästarna och beger oss ut på däck. 

För att komma upp på fartyget klättrar lotsaren Fredrik Hagström raskt på en repstege med plankor, som skulle kunnat förekomma som rekvisita i en piratfilm – ibland upp emot nio meter. Den stilla sjön gör att båtarna kan ligga nära varandra längre än vanligt. I ett annat läge, när vågorna är höga, kan det innebära livsfara.

– När det är blåsigt är det nog ett av de farligaste jobben som finns, skulle jag vilja säga. På land skulle det aldrig tillåtas att klättra på det här viset, utan säkerhetslinor eller någonting, säger Göran Johansson.

undefined
Fredrik Hagström har gjort sig redo för att borda fartyget. Göran Johansson ser till att allt går säkert till.

Vi vinkar adjö och beger oss tillbaka in mot hamn. Vi passerar den gamla lotsstationen på ön Hävringe. Den lilla röda skärgårdsstugan slutade användas på 90-talet, när lotsstationen mellan industrihamnen och gamla Oxelösund byggdes. En klar förbättring, tycker besättningen.

– Det kanske ser idylliskt ut just nu, men där ute är man ju fast, säger Hans Bergman.

Lotsarbetet pågår dygnet runt, året runt. Oavsett om det är minusgrader eller hårda vindar. Sjöfartsverket har inte bara hand om lotsning: även sjöräddning och isbrytning och annat.

undefined
På ön Hävringe ligger den gamla lotsstationen kvar. Idag finns det fritidshus på ön och den är en populär plats för fritidsbåtar att lägga till vid.

Vad som sker i samhället påverkar även lotsstationen. Tidigare, när Hans Bergman och Göran Johansson började arbeta till sjöss, sysslade en större andel båtar i Östersjön med fiske.

Fram till 1998 låg lotsstationen på ön Hävringe utanför Oxelösund. Att byta ut det röda trähuset på den lilla ön mot den nyare lotsstationen på land var ett lyft, tycker herrarna i båten. 

Idag kör lotsarna in fartyg i första hand till Norrköpings och Oxelösunds hamnar. Till Oxelösund kommer ofta stora leveranser av kol och pellets till koksverket och masugnarna på SSAB. Snart är den tiden förbi.

undefined
På väg till hamn passerar vi SSAB. Till deras hamn lotsas pellets och koks – men inte länge till. Det fossilfria projektet Hybrit kommer efterfråga andra leveranser, som skrot till återvinning och järnsvamp. Hans Bergman (till höger) styr båten.

Masugnarna håller på att bytas ut mot det nya projektet Hybrits ljusbågsugnar, drivna på vätgas. Jimmy Rosander förklarar att leveranserna till SSAB inte kommer sluta, bara förändras. I framtiden kommer leveranserna antagligen bestå mer av järnskrot och koldioxidfri järnsvamp till den nya anläggningen.

Även lotsstationen arbetar aktivt med att försöka minska sina koldioxidutsläpp. En del är att planera turer så att det går att borda flera båtar på en tur. Dessutom pågår ett pilotprojekt med en etanoldriven lotsbåt – som tyvärr inte är helt populär bland personalen. 

– Den har lite barnsjukdomar fortfarande, säger Jimmy Rosander.

undefined
På lotsstationen planeras resan – vissa väljer fortfarande att arbeta analogt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!