– Det har inte varit någon olycka i vårt område med vattenskotrar inblandade vad jag minns. Inte sedan lagen om förarbevis infördes förra sommaren. Men det är väldigt snabba farkoster. Det är som en motorcykel på vattnet och man ska ha stor respekt för dem, helt klart, säger Joakim Ehn, som är stationsbefäl på Kustbevakningens station i Oxelösund.
Lagarna kring vattenskoteråkande har skärpts. Förra året blev det krav på förarbevis för alla som kör vattenskoter, vilket nu ger svart på vitt hur vanligt det är i Sörmland. I slutet av maj i år hade Trafikverket registrerat 2 398 förarbevis för vattenskoter i Sörmland – men de allra flesta av dem kör på gamla meriter. I Sörmland var det endast 393 av de som fått förarintyg för vattenskoter som gått utbildningen.
De som exempelvis har ett förarintyg för fritidsbåt, kustskepparintyg eller ett manöverintyg för högfartsbåt har inte behövt gå någon utbildning för att få ett förarintyg för just vattenskoter, utan har kunnat ansöka om det ändå. Den möjligheten upphörde dock sista april i år. De som inte ansökte innan dess måste alltså gå utbildningen för vattenskoter, oavsett tidigare meriter.
Åsikterna om vattenskotrarnas framfart i skärgården har minst sagt varit delade, då de låter relativt mycket och har ofta en mycket hög topphastighet jämfört med de flesta fritidsbåtar. Enligt Kustbevakningen ska dock de nya lagarna ha gett resultat.
– Vi var lite oroliga att buskörningarna skulle fortsätta, men jag får få rapporter från min personal om vattenskoteråkare som inte sköter sig. Det märks också på antalet inringare som klagar på dem, de är betydligt färre än förut. Jag tror att det här var en lyckträff, att införa förarbevis för vattenskoter, säger Joakim Ehn.
Kustbevakningens bild från Sörmlandskusten delas till stor del på riksplanet.
– En vattenskoter uppmuntrar till ett lekbetonat beteende som inte liknar hur man kör båtar i övrigt. Då har det blivit väldigt stökigt de senaste åren, men med förarbeviset ser vi en förändring. Dels har man fått kunskap om sjöregler, dels är folk mer benägna att följa reglerna om de annars riskerar att förlora sitt förarbevis, säger Mattias Lindholm som är presstalesperson vid Kustbevakningen.
I slutet av maj hade knappt 103 300 svenskar förarbevis för vattenskoter.