Lyckat med ny färjetrafik

Långtradare fullastade med allt från finska frysvaror till kemikalier rullar ut från lastbilsfärjan. Sedan i juni lägger den till i Oxelösunds hamn tre gånger i veckan, på väg till Åbo i Finland eller till Travemünde i Tyskland.

OXELÖSUND2009-11-16 07:49

– Målet är dagliga avgångar till Åbo och två avgångar i veckan till Travemünde under nästa år, säger Douglas Heilborn, affärsutvecklingschef.
Färjelinjen är ett nytt steg för hamnen som vanligtvis inte tar emot den här typen av gods men Douglas Heilborn berättar att det finns ett behov.
– Om man tittar på sträckan Sverige-Finland går omkring 80 procent av trafiken till platser söder om Mälaren. Då ligger Oxelösund bra till, man sparar många kilometer på landsväg jämfört med att åka till Kapellskär eller Stockholm, säger han.
Resan mellan Åbo och Oxelösund tar ungefär 14 timmar. Eftersom allt på båten har hjul går lossningen snabbt, på en knapp timme är båten tom. Lastningen tar inte mycket längre tid.
– När det finns egen chaufför kör de ombord själva. När det inte gör det kör vi ombord släpen med våra dragare, säger Douglas Heilborn.
Oxelösunds hamn kommer även fortsättningsvis behålla sin inriktning mot tung godstrafik men det här har visat sig vara ett bra komplement.

I papperstidningen måndag 16 november: Färjelinjen skapade jobb i lågkonjunkturen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!