Malmen kan ge50 jobb i hamnen

Hamnbolaget i Oxelösund jobbar nu nära gruvföretagen och gör sig redo att ta emot de första malmtransporterna från Bergslagen. Malmtågen kan ge hamnen dubbelt så mycket gods som i dag och säkra nya jobb för många år framöver.

Oxelösund2014-05-23 20:33

Som SN kunde berätta i går dröjer det bara ett och ett halvt år tills gruvbolaget Nordic Iron Ore tänker skicka de första malmtågen till Oxelösunds hamn på gamla TGOJ-banan.

– Det blir en stor händelse, konstaterar hamnens vd Erik Zetterlund, som följer gruvföretagens utveckling noga och ser till att hålla jämna steg.

Just nu jobbar hamnen och Nordic Iron Ore tillsammans för att hitta tekniska lösningar på hur malmen ska dras från berget till kusten, och en operatör som kan sköta transporten.

Hur förbereder ni er i Oxelösund?

– Vi tittar både på korta och långsiktiga lösningar. Det långsiktiga programmet fyrar vi av i takt med att transporterna ökar och det korta när gruvbolagen börjar sin produktion, säger Zetterlund.

På sikt måste hamnen bygga om kajerna för att klara dubbelt så stora volymer som i dag. Det beräknas kosta en halv miljard kronor, men Zetterlund vill vänta med de tunga investeringarna tills gruvbolagen har sin finansiering klar. Ännu behövs miljardbelopp innan gruvorna i Bergslagen kan öppna.

Första steget är i stället att hitta ett förhållandevis billigt sätt att tömma malmen från vagnarna, till exempel med truckar eller vagnar som går att tippa.

– Vi har allokerat ytor där vi ska lägga malmen och har redan börjat omdisponera ytorna, säger Zetterlund.

När transporterna kommit upp i full takt räknar gruvbolagen med att skeppa ut upp till fem miljoner ton malm om året via Oxelösund. Så mycket klarar inte TGOJ-banan, och Trafikverket har ännu inte bestämt sig för om den ska rustas upp eller om malmen bör skeppas från någon annan hamn i stället. Det oroar dock inte Zetterlund.

– När gruvföretagen är redo att gå ner och investera i sina system är vi redo att göra samma sak. Sen kommer nog Trafikverket att följa med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om