– Vi gör förberedande arbeten för en ny kaj. Stålspontarna använder vi för att marken inte ska åka ut i kanalen, säger grävmaskinisten Axel Holmgren innan han tömmer ännu en skopa grus vid kanalkanten.
Mellan Femörekanalen och sjöbodarna syns stora stålsjok nedtryckta. En titt inne på den gårdsplan, som hörde till Båt och motor när de verkade här, hintar om hur djupt ner i marken de går. Över tio meter i vissa fall. Området är inhägnat och båtarna som legat här är flyttade.
Nils-Erik Selin är miljö- och samhällsbyggnadschef vid Oxelösunds kommun.
– De började slå ner stålsponten i början av september och det här arbetet kommer att pågå ett tag nu. När all spont är nedtryckt kommer de att säkra den med järnbultar och sedan kan bryggan rivas, säger han.
Det parti av Femörekanalen det handlar om är det från det gamla varvet och fram till gångbron. Budgeten för det är på 13,5 miljoner kronor och sedan tillkommer kostnader för den nya bryggan och det parkområde som ska anläggas vid sjöbodarna.
Kommer det här att påverka framkomligheten i kanalen under hösten?
– Det kan hända att det blir någon form av begränsning, men där är vi inte riktigt än, säger Nils-Erik Selin.
Hela arbetet med Femörekanalen beräknas vara klart till våren 2026.