Mellan 2010-2018 har det kommit in flera anmälningar om den ovårdade tomten på Vivestavägen. Anmälningarna berör uppställda bilar, att avlägsna en fritidsbåt, husbil och husvagn, röja undan byggmaterial samt en stor grop som grävts i närheten av järnvägen.
Gropen som är 150 kvadratmeter stor, har grävts utan marklov. Fastighetsägaren har hänvisat till räddningsplikten som gett honom rätt att gräva gropen i samband med en felsökning 2013 efter en vattenskada. Han menar att det är ett pågående arbete och därför behövs inte marklov eller startbesked.
Fastighetsägaren, Michael Gyerman, anser att kommunen bär ansvar för att hans tomt vattenfyllts i samband med en brusten vägtrumma.
2014 genomfördes en georapport som undersökt fastighetens mark, i den slås det fast att marken varit vattenfylld. Invändigt syns sprickbildningar på 1 mm i källare och på boplanets träväggar. Vid en kontrollmätning slås det också fast att huset lutar mellan fyra och åtta centimeter och att huset satt sig ut mot infarten och ut mot altan/balkong.
– Är det stopp på grund av förhöjningen av väg och järnväg finns det inga naturliga avrinningsytor och då blir det som en damm. Tomten har dessutom en meters höjdskillnad mot den brunn som besiktningsmannen anser att vatten ska rinna av vid, säger Michael Gyerman.
I den en utredning som kommunens försäkringsbolag genomfört våren 2018, fem år efter vattenskadan, skriver besiktningsmannen att det är "helt osannolikt att sättningsskador åstadkommits på bostadsbyggnaden till följd av ett stopp i röret under Vivestavägen invid järnvägsövergången."
I rapporten anges även att de sättningsskador som funnits i huset är äldre än den tillkomna vattenskadan. De diken som finns i anslutning till fastigheten anses kunna leda bort vatten från tomten. Huset ska även vara byggt på odränerad schaktbotten utan platta vilket kan leda till sättningar över tid. Besiktningsmannen skriver även att det åligger på den ansvarskrävande att bevisa att skadorna åstadkommits på det sätt som beskrivits.
– Jag vet inte vad besiktningsmannen har kommit och tittat på när han besiktade. Jag har hunnit lägga tusentals timmars arbete under åren, säger Michael Gyerman.
Enligt Magnus Petersson, ekonomichef vid Oxelösunds kommun, ska anledningen till att det dröjt fem år att fastställa kommunens roll i ärendet bero på att det varit många personer involverade i ärendet, både från försäkringsbolaget och kommunen. På frågan om besiktningsmannens bedömning kan ha påverkats på grund av att det gått så lång tid svarar han att det varit en besiktningsman på platsen som gjort en bedömning och den bedömningen måste kommunen förlita sig på.
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden har ålagt Gyerman en byggsanktionsavgift på 21 000 kronor och han har blivit ålagd att ta bort husvagn och fritidsbåt, avlägsna tre byggbodar, städa upp bråte, fixa ett räcke på en altan samt ordna skyddsräcken runt gropen. Han har även fått en delgivning uppspikad på tomten i samband med att han hållit sig undan från att bli delgiven.
När det kommer till de uppställda bilarna har fastighetsägaren vid överklagan hänvisat till ett beslut som Länsstyrelsen fattat 2012 där myndigheten gett honom rätt att förvara bilarna på fastighetens tomt.
Sista ordet verkar dock inte vara sagt i ärendet då Michael Gyerman valt att driva vidare ärendet civilrättsligt.