Mer olja men mindre brittiska sopor i hamnen

En titt på Oxelösunds hamn kan säga mycket om tillståndet i världen. Coronapandemin har effekter som syns i både magasin och bergrum.

Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn berättar att hamnen får agera "dragspel" när transportflödena blir mer ojämna.

Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn berättar att hamnen får agera "dragspel" när transportflödena blir mer ojämna.

Foto: Arkivfoto/Magnus Andersson

Oxelösund2020-05-26 14:38

Oxelösunds hamns oljebergrum är ovanligt välfyllt. Tre fjärdedelar är fyllt i jämförelse med en fjärdedel vid samma tid förra året.

– Vi ser att det används mer i dag än för ett år sedan. Den utveckling oljepriset haft på marknaden påverkar hur mycket som lagras hos oss. Generellt sett är all lagringskapacitet i hamnarna slutsåld. Nu används tankfartyg som lager för olja, de ligger ute på haven och bara väntar, säger Douglas Heilborn som är vd för Oxelösunds hamn.

Efterfrågan på olja har minskat under coronapandemin samtidigt som det för några månader sedan påbörjades ett priskrig på oljemarknaden. Oljan fortsatte att pumpas upp, lagren fylldes och priserna sjönk. För en vanlig konsument har det synts på bensinkvittot, literpriset är lägre än på många år även om det stigit något igen den senaste tiden.

För Oxelösunds hamn innebär det en bra affär.

– En bra fyllnadsgrad i våra lagerutrymmen är bra för oss, det betyder också mer trafik in och ut ur hamnen, säger Heilborn som dock inte vill säga hur mycket det rör sig om i rena pengar.

Att företag letar efter lagringsutrymmen syns inte bara på nivån i oljebergrummet. I spåren av coronapandemin är det även ovanligt välfyllt i hamnmagasinen.

– Det ligger mer på lager. Materialet försvinner inte härifrån på lastbil i samma takt som tidigare. Det kan handla om att fabriker i Sverige stängt eller gått ner på halvfart, samtidigt som det fortsätter att komma in råvaror. Hamnarnas lagerytor används som buffertkapacitet, säger Heilborn.

Han ser dock inga större förändringar i transportflödena på grund av pandemin.

– Överlag fungerar transporterna väldigt bra, även om det är obalans i vissa flöden så att vi agerar dragspel och buffert. Båtarna kommer och går i samma takt, men det är ofta mindre gods på dem. Det är ganska små skillnader, men det är svårt att veta var det här tar vägen och hur påverkan på industrin blir på längre sikt. Det kanske blir större svängningar längre fram.

Vanligtvis kommer det in brittiska sopor till hamnen. Material från återvinningsstationer som sedan eldas i kraftvärmeverk i bland annat Östergötland och Stockholm. Efter att pandemin tagit sitt grepp om Storbritannien är det annorlunda.

– Det är svårt att få tag i biobränsle från England, många av deras anläggningar har stängt. Men det här materialet tar andra vägar i stället, exempelvis från Belgien och Tyskland.

Karta: Oxelösunds hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!