Ända sedan den nya centrumhållplatsen i Oxelösund togs i bruk i december 2012 har den kritiserats av flera anledningar. Bland annat har kritiken handlat om att vändplanen där hållplatsen ligger ansetts för trång för de 15 meter långa boggiebussar som trafikerar linje 715 och att själva refugen vid hållplatsen varit för kort, med plats för bara en buss i taget.
Den ombyggnad som nu gjorts av centrumhållplatsen har varit inriktad på att förbättra manöverutrymmet för bussarna. Ett antal av de parkeringsplatser som har funnits mot Hamnbron har tagits bort och de kvarvarande parkeringsrutorna har snedställts för att ge ett bredare körfält på vändplanen. Därmed får bussarna ett betydligt bredare utrymme för att klara svängen sedan de lämnat hållplatsen refug.
Vid själva hållplatsen har också en lyktstolpe flyttats längre ifrån refugens kant. Lyktstolpen stod tidigare så nära kanten att det bakre överhänget på bussarna riskerade att slå i stolpen vid en maximal vänstersväng ut från hållplatsen.
Olle Brennius, Oxelösundsbo och pensionerad bussförare med ett stort trafiksäkerhetsengagemang, menar att det trots ombyggnaden av centrumhållplatsen fortfarande finns stora problem som kvarstår kring hållplatsen. Exempelvis handlar det om att distributionsbilar kör ut över hållplatsområdet för att komma ut från den lastkaj som ligger precis där bakom, säger han.
– Det finns tankar om att förfina hållplatsen, bland annat med blomlådor, för att stoppa sådan trafik över hållplatsområdet, säger Emma Rönnbäck, trafikingenjör i Oxelösunds kommun.