– I fredags fick vi reda på att några av våra kollegors telefoner blivit hackade. Vi blev ombedda att byta lösenord. Det här är ju lite känsligt, med den kritiska infrastruktur som hamnen är, säger en anställd vid Oxelösunds hamn som vill vara anonym.
I ett mail som gått ut till anställda i hamnen står det bland annat att de anställda måste byta lösenord till telefonsystemet på inrådan av Telia.
”Ett par abonnemang har blivit ”kapade” så att Telias system har reagerat och inaktiverat abonnemangen”, står det i mailet.
– Det ska ha varit ett eller två nummer som hackades eller på annat sätt kapades. Jag vet inte hur det gick till, men det åtgärdades, säger Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn.
Under måndagen var det återigen problem med telefonsystemet i hamnen. Ett flertal av Oxelösunds hamns telefoner gick inte att använda. Den här gången ska det enligt Heilborn inte ha rört sig om någon hackerattack eller annat sabotage.
– Nej, jag tror inte det. Telia tog det säkra före det osäkra och startade om vårt telefonsystem. Det verkar inte ha varit en hackerattack och det är ju bra att säkerhetssystemet fungerar. Att om de befarar att något händer så stänger de ner det, säger Heilborn.
Strax innan klockan 13 på måndagen började telefonerna fungera igen.
Hur har det här påverkat hamnens verksamhet?
– Kommunikation kan ändå ske internt via komradio och backupsystem vid till exempel eventuella larm, säger Heilborn.