En handskriven skylt med budskapet att sjömacken är stängd i avvaktan på bygglov för att flyttas möter de båtägare som vill tanka bensin eller diesel i gästhamnen i Oxelösund.
– Det finns ingen annan sjömack i Oxelösund, det här är jättedålig service i en kustkommun med ett omfattande båtliv, säger Leif Berg med eftertryck.
Leif Berg konstaterar att i nuläget är motorbåtsklubbens medlemmar, och andra Oxelösundsbor som behöver bränsle för sina båtar, hänvisade till att köpa bensin eller diesel i dunkar vid någon av de vanliga bensinmackarna i Oxelösund. En lösning som inte är bra av flera anledningar, betonar han. Bland annat ökar risken för att det ska komma in vatten och fukt i båtarnas bränslesystem.
– Dessutom är det bränsle som säljs på de vanliga mackarna miljömässigt sämre än det speciella båtbränsle som finns i en sjömack, säger Jan Karlsson, miljöansvarig i Oxelösunds motorbåtsklubb.
Promarina, som arrenderar gästhamnen av Oxelösunds kommun och ansvarar för driften där, planerar att flytta sjömacken längst ut i gästhamnen. Den nya placeringen av sjömacken är tänkt att bli precis innanför den yttre långa brygga som även fungerar som vågbrytare vid gästhamnen.
Leif Berg menar dock att det inte är den mest optimala platsen att flytta sjömacken till. Från motorbåtsklubben förordar man i stället att sjömacken borde placeras på Brevikssidan av den landtunga som skjuter ut mellan Breviken och Badhusviken.
– Det skulle ge ett lugnare läge, på den sidan går det inte alls vågor på samma sätt, säger Leif Berg.
Jan Karlsson tillägger att om sjömacken skulle placeras mot Breviken vid gästhamnsområdet skulle man även kunna placera hela sjömacksanläggningen på land. Det skulle vara en miljö- och säkerhetsmässig fördel jämfört med nuläget där allt bränsle förvaras i den ponton som sjömacken flyter på, säger han.
Med en sådan lösning skulle även den sugtömningsstation som nu finns på en hög brygga vid gästhamnen kunna flyttas dit och ingå i en komplett miljöstation, menar Leif Berg.
I samband med flytten av sjömacken planerar Promarina att flytta sugtömningsstationen till den ponton där sjömacken finns, vilket Leif Berg ställer sig tveksam till. Det kommer att bli trångt på den pontonen, plus att det kan bli trångt om utrymme om flera båtar samtidigt ska tanka eller utnyttja sugtömningsstationen, menar Leif Berg.